Neseniai Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos (ITF) atstovas Lietuvoje Andrejus Černovas gavo žvejybos laivo "Navigator" jūrininkų laišką. Jame teigiama, kad šis laivas įstrigo Vakarų Afrikos Mauritanijos valstybės Nuadibu uosto išoriniame reide, kur stovi jau antrą mėnesį. Laiške buvo skundžiamasi blogomis gyvenimo sąlygomis laive, vandens ir maisto trūkumu. Pranešta, kad neveikia oro kondicionavimo sistema, kad įguloje prasidėję žarnyno susirgimai, odos bėrimai.

Vakar pavyko sužinoti, kad "Navigator" jūrininkai jau aprūpinti maisto produktais. Į laivą pristatytos 45 tonos vandens. Apie tai praėjusį ketvirtadienį faksograma pranešė laivo kapitonas klaipėdietis Viktoras Safonovas. Jūrininkus dirbti į šį laivą š. m. balandžio 4 d. pasiuntė Klaipėdos UAB "Pelorus". Tai nauja jūrininkų įdarbinimo agentūra, įregistruota tik šių metų kovo 19 d. Ji turi licenciją, leidžiančia jai užsiimti jūrininkų įdarbinimu užsienyje. Su tokia rimta problema, kad laivo įgulai tektų rašyti laišką ir prašyti pagalbos, idant laivo savininkas juos parskraidintų į Klaipėdą, agentūra susidūrė pirmą kartą.

Vakar UAB "Pelorus" direktorius Eugenijus Petrovas "Vakarų ekspresui" sakė, jog agentūra vos ne kasdien susiekia su laivo savininko Ispanijoje registruotos Rusijos ir Ispanijos firmos "Delmar International S. A" atstovu. E. Petrovo teigimu, laivo savininkas pokalbių nevengia ir neketina jūrininkų pamesti likimo valiai. Agentūros direktorius patikino, kad Lietuvos jūrininkai problemų dėl sveikatos kol kas neturi. Tik vienas ukrainietis skundžiasi skrandžiu. Agentūros darbuotojai palaiko ryšį ir su laivo kapitonu.

Laiške jūrininkai rašė, kad laivo savininkas neatsikaitąs su jai pagal kontraktą ir neišsiunčiąs namo."Navigator" Mauritanijoje įstrigo sugedus pagrindiniam varikliui. Jūrininkai teigė, kad dėl variklio gedimo jie nekalti, o laivo savininkas manąs kitaip. Laivui "Navigator" stovint paprastas jūreivis uždirba apie 5 JAV dolerius per parą. Jūrininkai pranešė, kad didžiajame žvejybos traleryje šaldytuve "Navigator" yra 47 žmonių įgula. 32 jūrininkai žvejai esą iš Lietuvos, kiti - iš Rusijos ir Ukrainos.

E. Petrovo teigimu, laivo "Navigator" jūrininkų kontraktas baigiasi spalio 4 d. Jie buvę išsiųsti penkiems mėnesiams, tačiau buvę informuoti, kad esant reikalui kontraktas galįs būti pratęstas dar mėnesiui. Per mėnesį jūrininkai vidutiniškai turėjo uždirbti po 900 JAV dolerių.

E. Petrovas sakė, jog laivo savininkas pažadėjo, kad rugsėjo pabaigoje laivas "Navigator" bus tempiamas remontuoti į Ispanijos Las Palmo uostą. Beje, tokio laivo vilkimo operacija kainuos gana brangiai. Iš Las Palmo uosto jūrininkai būsią išskraidinti namo pasibaigus kontraktui. Agentūros direktoriaus teigimu, laivo savininkas nepametė įgulos ir jos grįžimas į Klaipėdą esąs tik laiko klausimas. E. Petrovas sakė nematąs jokių požymių, kad savininkas vengtų mokėti jūrininkams atlyginimus.

Jūrininkų įdarbinimo agentūros direktorius sako suprantąs jūrininkų žmonų pasipiktinimą tuo, jog negauna iš vyrų pinigų, tačiau šiuo metu kuo nors daugiau agentūra joms padėti nebegali. "Pelorus" savo ruožtu apie įvykį irgi pranešė ITF inspektoriams, dabar belieka laukti, kad laivo savininkas tesėtų pažadą.

Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža yra informuotas apie iš laivo "Navigator" gautą jūrininkų laišką. Pasak jo, Mauritanijos rajonas vadinamas juodąja skyle, nes ten nėra ITF inspektorių, nėra į ką kreiptis pagalbos norint priversti laivų savininkus išmokėti jūrininkams atlyginimus. Pirmininko teigimu, laivų savininkai neretai savo nešvariems darbeliams renkasi Mauritaniją. Beje, šios šalies Nuadibu uostas garsėja pamestais likimo valiai laivais.

Taigi ITF konkrečiai "Navigator" jūrininkams dėl atlyginimų kol kas negali padėti. P. Bekėžos manymu, aktyvesnių veiksmų šiuo atveju turėtų imtis jūrininkus įdarbinusi firma "Pelorus". Jis patikino, jog ši firma yra legali, turi licenciją, įtarimų jos veikla nekelia.

Beje, ITF atstovas Lietuvoje A. Černovas išvyko į Lenkijos Gdansko uosto priemiestyje šiandien ir rytoj vyksiantį Baltijos šalių komiteto posėdį. Į šį kasmetinį komiteto posėdį paprastai susirenka nemažai ITF inspektorių. P. Bekėža informavo, jog A. Černovas bandys kelti Mauritanijoje įstrigusių Lietuvos jūrininkų klausimą, jeigu tik atsiras galimybė.