Vien už specialius automobilius kartais tenka pakloti ne vieną tūkstantį litų, todėl nuo šiol žadama svečius kaip įmanoma dažniau sodinti į savo transportą, o ne nuomotą.

Automobilio nuoma – beveik 100 Lt už valandą

URM vadovo Vygaudo Ušacko akis atvėrė sąskaitos, gautos po Ukrainos, Baltarusijos ir Gruzijos užsienio reikalų ministrų Volodymyro Ogryzko, Sergejaus Martynovo bei Grigolo Vašadzės apsilankymo Druskininkuose, taip pat – po Estijos ir Latvijos užsienio reikalų ministrų Urmo Paeto bei Mario Riekstinio viešnagės Utenoje. Išlaidos viršijo 20 tūkst. Lt.

Aukštus URM svečius vežioja bendrovė „Autoūkis“, užpernai laimėjusi viešųjų pirkimų konkursą. Sutartyje, kuri baigia galioti šių metų vasarą, buvo numatyti paslaugų tarifai, taigi ministerijai neliko laisvės derėtis. Dokumentas leido tam tikromis aplinkybėmis kelti įkainius. Pernai rugpjūtį, brangstant benzinui, tarifai ūgtelėjo maždaug dešimtadaliu.

DELFI žiniomis, vieno reprezentacinio automobilio nuoma darbo dienomis kainuoja 85 Lt per valandą, savaitgaliais – 96 Lt.

Palyginimui – bendrovė „Avis“ automobilį „Honda Accord“ savaitgalį nuomoja už 76 eurus (262 Lt) dienai, „Saab 9-5“ – už 105 eurus (363 Lt). Žinoma, protokolas reikalauja, kad svečiai būtų vežiojami tam tikros klasės ir amžiaus automobiliais, be to, jie turi atitikti saugumo reikalavimus, o aptarnavimas būti aukšto lygio, todėl nuoma yra brangesnė.

Kiek konkrečiai lėšų tenka skirti kiekvieno aukšto pareigūno vizitui, priklauso nuo vizito lygio ir delegacijos dydžio. Oficialiam kelių ministrų susitikimui ar kitam aukštesnio lygio renginiui prireikia ir poros dešimčių automobilių. Pavyzdžiui, Gruzijos, Ukrainos ir Baltarusijos ministrams, kurie Lietuvoje vasarį lankėsi su žmonomis, buvo skirta po vieną mašiną. G. Vašadzė mūsų šalyje viešėjo net keturias dienas ir visą laiką jis buvo vežiojamas URM skirtu automobiliu, kaip reikalauja diplomatinis protokolas.

DELFI kalbinti ministerijos pareigūnai teigė, esą Lietuvoje yra tik dvi bendrovės, galinčios teikti tokias paslaugas. Kita minėtame konkurse dalyvavusi bendrovė – „Olegas ir sūnus“ – esą pasiūlė kur kas didesnius tarifus. Tačiau ir „Autoūkio“ įkainiai ministerijai jau atrodo didoki, todėl žadama jos paslaugas pirkti gerokai rečiau ir stengtis išsiversti savais ištekliais.

Pavyzdžiui, kitą savaitę, atvykus Suomijos užsienio reikalų ministrui Alexanderiui Stubbui, transporto paslaugos nebebus perkamos.

„Kurį laiką transporto paslaugų nepirksime, nebent išskirtiniais atvejais. Bandysime verstis su savo vairuotojais. Žiūrėsime, kaip seksis. Tačiau yra problema – vairuotojų turime tik keturis ir jie nuolat dirba“, - DELFI sakė ministerijos Informacijos ir viešųjų ryšių departamento vadovas Rolandas Kačinskas.

Ministrus ir toliau vežios į provinciją

Paklaustas, ar URM nesutaupytų finansų, jei kitų valstybių ministrai ir kiti diplomatai nebūtų vežiojami į Lietuvos regionus, V. Ušackas su tuo sutiko, tačiau pažymėjo, kad renginių vietos atokiau nuo Vilniaus pasirenkamos sąmoningai, siekiant pristatyti Lietuvos regionus ir jų potencialą.

„URM tokios praktikos ketina laikytis ir ateityje, nes tai sutampa ir su mūsų tikslu užsienio politiką priartinti prie piliečių, kad ji netaptų svetima žmonėms“, - kalbėjo ministras, tačiau pridūrė, kad biudžeto karpymai gali pakoreguoti tokius planus.

V. Ušacko teigimu, ministerija rengiasi peržiūrėti sutartis su įvairiomis privačiomis bendrovėmis, visų pirma – su transporto paslaugų teikėjais. „Mokamos sumos kai kuriems paslaugų teikėjams yra per didelės ir neatitinka šių dienų realijų. Kviečiu paslaugas teikiančias įmones atsižvelgti į tai, kad valstybės įstaigos, tarp jų – ir URM, šiais griežtais taupymo laikais, ypač po Vyriausybės sprendimo dar 3 mlrd. litų mažinti valdymo išlaidas, nesugebės vykdyti ankstesnių savo įsipareigojimų“, - pažymėjo jis.

Ministras neseniai sudarė „saulėlydžio komisiją“, kuriai pavedė iki balandžio 6 d. pateikti pasiūlymus, kokių paslaugų ir išlaidų būtų galima atsisakyti, kurias sutartis reikėtų peržiūrėti, kaip optimizuoti diplomatinių atstovybių darbą.

Ambasadorių ir kitų aukšto lygio diplomatų darbo užmokestį apkarpyti 15 proc. Lyginant su praėjusių metų lapkričiu, darbo užmokesčio fondas esą sumažėjo 167 tūkst. Lt, maždaug perpus – lėšos reprezentacijai, ryšiams ir komandiruotėms. Iš viso šiems metams ministerijai buvo numatyta skirti 225 mln. Lt.

Įkainių neleidžia keisti sutartys

Konkursus laimėjusi bendrovė „Autoūkis“ vežioja ne tik URM, bet ir Prezidentūros, Vyriausybės svečius. Jos direktorius Eugenijus Skrebė tikino, kad teikiamų paslaugų kainos nėra aukštos, nes esą reikia atitikti įvairius reikalavimus – saugumo, aptarnavimo, automobilių amžiaus ir pan. Be to, sutartys esą neleidžia peržiūrėti kainų.

E. Skrebė neslėpė, kad URM pareigūnai įspėjo bendrovės darbuotojus apie mažėsiantį paslaugų pirkimą. Tokį žingsnį esą jau žengė Vyriausybė.

Pasak „Autoūkio“ vadovo, jei sulaukiama daugiau svečių, bendrovė pati nuomojasi automobilius, pavyzdžiui, iš Seimo. „Negalime patys tiek daug automobilių laikyti ir mokėti lizingui. Juk būna mėnesių, kai mūsų paslaugų visai neprireikia“, - kalbėjo jis.

Paklaustas, ar sunkmečiu pavyksta sudurti galą su galu, E. Skrebė teigė, kad praėję metai buvo pelningi, nuostoliai neslegia ir dabar. Tiesa, bendrovė ne tik nuomoja automobilius, bet ir prekiauja jais, remontuoja, plauna mašinas, valdo Vyriausybės rūmų kavinę, organizuoja banketus ir furšetus, nuomoja patalpas bei automobilių stovėjimo vietas.