"Tyrimas vyksta. Iškėlus sraigtasparnį, bus išimti prietaisai, iššifruoti visi įrašai. Tada bus galima galutinai teigti, ar techniniai gedimai, ar navigacinės klaidos lėmė tai, kad sraigtasparnis nukrito", - ketvirtadienį po pietų žurnalistams Seime sakė ministras.

Pasak L.Linkevičiaus, nuspręsta iškelti sraigtasparnį. Ministras neatmetė galimybės, kad jūros dugne 20-25 metrų gylyje esantis orlaivis į paviršių gali būti iškeltas dar ketvirtadienį.

Ministras teigė, jog karinės aviacijos skrydžiai nėra apriboti, bei pridūrė, kad "jeigu vėl būtų nelaimė, sraigtasparniai skristų gelbėti".

Trečiadienį vėlai vakare Baltijos jūroje nuskendus Karinių oro pajėgų (KOP) sraigtasparniui "Mi-8", žuvo du aviatoriai - įgulos vadas majoras 32 metų Alvidas Brazlauskas ir 41 metų borto technikas viršila Edmantas Vizbaras. Jų kūnai iš nuskendusio sraigtasparnio buvo iškelti ketvirtadienį, apie 11 valandą.

Avarijos metu sraigtasparniu iš viso skrido šeši kariškiai, iš kurių keturi buvo išgelbėti. L.Linkevičiaus teigimu, išgelbėti kariškiai "nėra patikimas informacijos šaltinis". "Tikrai nepakanka, ką jie sako, nes tas vyko labai greitai. Negalime daryti jokių išvadų iš to, ką jie sako", - pabrėžė ministras.

Ministro įsakymu sudaryta speciali komisija, kuri tiria avarijos priežastis ir aplinkybes. Komisijai vadovauja buvęs KOP vadas, ministro patarėjas pulkininkas Zenonas Vegelevičius.

Kaip pranešė KAM, žuvę karo lakūnai bus palaidoti už krašto apsaugos lėšas. Tarnybos metu žuvusių lakūnų šeimoms pagal Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymą bus išmokėtos kompensacijos už dešimtį tarnybos metų.

Pagerbiant žuvusius lakūnus, prie Krašto apsaugos ministerijos Vilniuje ir Karinių oro pajėgų daliniuose vėliava nuleista vienu trečdaliu stiebo.

Reikšdamas užuojautą dėl karių žūties, Lietuvos kariuomenės vadas generolas majoras Jonas Kronkaitis pažymėjo, kad tai didžiausia katastrofa šalies kariuomenės istorijoje, kad "sraigtasparnio pilotai žuvo, tobulindami savo profesinius įgūdžius, kad reikalui esant galėtų gelbėti į nelaimę patekusius žmones".

"Liūdna, kad šį kartą likimas jiems buvo labai negailestingas. Niekam nepavyko išgelbėti jų pačių", - praneši spaudai cituojamas J.Kronkaitis. KA ministras L.Linkevičius sakė, kad "kariškio profesija yra pavojinga, nesvarbu, kur jam tektų tarnauti - padidintos rizikos vietoje ar dalyvauti pratybose".

"Matyt, neatsitiktinai kario profesiją renkasi drąsūs, pareigingi, didelį atsakomybės jausmą turintys žmonės. Ši netektis mums labai skaudi. Nuoširdžiai užjaučiame didelę tragediją išgyvenančias šeimas, artimuosius", - kalbėjo ministras.

Gelbėjimo sraigtasparnis "Mi-8" į jūrą nukrito per gelbėjimo pratybas, kuriose dalyvavo kartu su uosto paieškos ir gelbėjimo laivu "Šakiai". Orlaivis nuskendo maždaug už 9 kilometrų nuo kranto į pietus nuo Palangos. Avarija įvyko ties Nemirsetos gyvenviete, kurioje yra dislokuotas Paieškos ir gelbėjimo darbų postas.

Nelaimė įvyko beveik ramiu oru, vakar vėjo stiprumas siekė tik 7 metrus per sekundę, pūtė nedidelis pietų vėjas, bangų aukštis jūroje siekė apie 70 centimetrų.

Lietuvos KOP iki šiol turėjo 10 sraigtasparnių "Mi-8". Visi jie pagaminti Rusijoje 1991-1993 metais. Anot KAM atstovų, sraigtasparniai nuolat prižiūrimi ir remontuojami.

Sraigtasparniai "Mi-8" (NATO pavadinimas "Hip") sukurti buvusioje Sovietų Sąjungoje M.Milio konstruktorių biure. Po pirmojo skrydžio 1961 metais pagaminta daugiau kaip 12 tūkstančių šio tipo įvairių modifikacijų orlaivių, kurie naudojami maždaug 60-yje šalių.

Kaip pranešė KAM, nukritęs sra igtasparnis pagamintas 1991 metų birželį. Tokio tipo sraigtasparniai gali skraidyti 25 metus nuo pagaminimo arba 17 tūkst. valandų. Orlaivių kapitalinis remontas atliekamas kas 7 metai arba praskridus 1500 valandų.

Pasak pranešimo, trečiadienį katastrofą patyręs sraigtasparnis pastarąjį kartą buvo remontuotas 1999 metų birželį. Nuo tada šis sraigtasparnis skraidė 418 valandų. Periodiniai darbai - sraigtasparnio techninis aptarnavimas - atliekami kas 6-7 mėnesius. Pastarąjį kartą tai buvo padaryta 2002 metų spalio 16 dieną.

Sraigtasparnio varikliai kapitališkai suremontuoti 1999 metais Rusijoje, gamykloje kur buvo pagaminti. Jiems suteikta 10 metų arba 1500 skrydžio valandų garantija. KOP sraigtasparnių kapitalinį remontą atlieka konkursą laimėjusi Lietuvos bendrovė "Helisota".

Sraigto mentės buvo pagamintos 2002-jų pradžioje, o pradėtos eksploatuoti 2002 m. kovą. Mentės gali būti eksploatuojamos 7 metus arba 2000 valandų. Iki sraigtasparnio avarijos mentės buvo eksploatuotos 179 valandas.