Kaip pirmadienį pranešė URM, įgyvendindama savo užduotį ginti Lietuvos, jos juridinių ir fizinių asmenų teises ir teisėtus interesus užsienyje, ministerija nagrinėja daugiau nei prieš dvejus metus Pusiaujo Gvinėjoje sulaikyto laivo "Rytas" savininkės bendrovės "Baltlanta" pateiktus dokumentus, kurie patvirtintų, kad laivas buvo sulaikytas neteisėtai ir nevykdė neteisėtos veiklos Pusiaujo Gvinėjos vandenyse bei patyrė nuostolių dėl neteisėtų šios šalies pareigūnų veiksmų.

URM pareiškimas paskelbtas po kritiško straipsnio dienraštyje "Lietuvos rytas". Dienraščio teigimu, URM blokuoja "Ryto" savininkų pastangas ieškoti teisybės Jungtinių Tautų tarptautinės jūrų teisės tribunole Hamburge ir siūlo šį konfliktą pirmiau patikėti spręsti Pusiaujo Gvinėjos teismo institucijoms.

Anot dienraščio, URM neišdrįso kreiptis į tribunolą net tuomet, kai laivą užgrobę afrikiečiai krante įkalino laivo kapitoną Valentiną Malychiną, grobė "Ryto" vežamą šaldytos žuvies krovinį bei ginklu grasino laivo įgulai.

Laivo savininkų teigimu, nukrypęs nuo kurso bei nelaisvėje 40 parų praleidęs "Ryto" laivas per tą laiką patyrė beveik 500 tūkst. litų nuostolį.

Ministerijos pareiškime pažymima, kad ginčo kilimo metu Lietuva nebuvo 1982 metų Jungtinių Tautų konvencijos dėl jūrų teisės šalimi, todėl šis ginčas gali būti nagrinėjamas Tarptautiniame jūrų teisės tribunole tik gavus Pusiaujo Gvinėjos sutikimą. Šiuo metu vyksta šios konvencijos teikimo ratifikavimui procedūra.

Lietuvos URM 2000 metų pabaigoje paprašė Pusiaujo Gvinėją sutikti perduoti nagrinėti Hamburgo tribunolui ginčą dėl areštuoto ir Malabo uoste laikyto laivo "Rytas" paleidimo. Atsakymo tąsyk nebuvo gauta, tačiau po UR ministro Antano Valionio laiško 2000 metų gruodį Pusiaujo Gvinėjos UR ministrui laivas buvo paleistas ir jam paskirta bauda sumažinta perpus.

Laivui išlaisvinti buvo sutelkta plati diplomatinė koalicija, spaudimą Pusiaujo Gvinėjai darė Afrikos regione įtakingos Vakarų valstybės. Pusiaujo Gvinėjos teritorine jūra plaukusį "Rytą" šios šalies pareigūnai sulaikė 2000 metų lapkričio 10 dieną ir nurodė plaukti į Malabo uostą.

Netrukus laivo savininkams buvo paskirta 1 mln. JAV dolerių bauda. Ją Pusiaujo Gvinėjos teismas laivui paskyrė už "neteisėtą plaukimą Pusiaujo Gvinėjos teritorine jūra neiškėlus valstybės vėliavos, neteisėtą sustojimą jos teritorinėje jūroje ir pasipriešinimą pareigūnams bei už kontrabandą".

Laivo savininkai nesutinka su teismo išvadomis ir atsisako mokėti baudą.