Kaip suvokiama laisvė

„Už ką žuvo tie Lietuvos vaikai, kurių atminimą kasmet pagerbiame iškilmingais posėdžiais ir pamaldomis? Už Tėvynės laisvę, už savo valstybę, už šalies ateitį – tai įprasti ir aiškūs atsakymai. Tačiau, ar šiandien taip suprantame laisvę, ar taip suprantame savo valstybę ir jos ateitį, kaip suprato jie? Neatskirsime minėjimų nuo to, kas šioje salėje ir visame krašte vyksta kiekvieną dieną“, - teigė A. J. Bačkis.

Anot kardinolo, laisvė buvo ypatingas žodis visiems lietuviams, tą šaltą naktį išėjusiems į Vilniaus gatves. Kai šiandien iš politikų lūpų, iš televizijos ar radijo girdime žodį „laisvė“, tai dažniausiai kalbama apie visai kitus dalykus. Sakomos frazės, kuriose būtų daug geriau laisvę pakeisti atsakomybe.

„Tai yra, sakyti ne prekybos laisvė, bet atsakinga prekyba, ne žiniasklaidos laisvė, bet atsakinga žiniasklaida, ne reklamos laisvė, bet atsakinga reklama ir taip toliau, - kalbėjo pašnekovas. - Sausio 13 -osios didvyriai laisvės siekė per pareigą ir atsakomybę, per pareigą iki mirties. Šiandien laisvė dažnai deklaruojama, kad būtų galima išvengti pareigos ir atsakomybės“.

Kardinolas klausia: kas yra sava, savo valstybė? Ogi valstybė, kuri gina savo žmones, ypač silpniausius. Po Sausio 13 -osios įvykių buvo svarstančių, kad tuometiniai vadovai nesiėmė reikiamų priemonių žuvusiems apsaugoti. Nesunku suprasti, kad vienintelė tokia priemonė galėjo būti kapituliacija, nepriklausomybės siekio atsisakymas. Bet kodėl vis grįžtama prie vadinamųjų istorinių klaidų užuot paklausus, kaip šiandien ginami žmonės?

„Kalbu ne vien apie tai, kad ginami kenčiantys nuo skurdo, nepriteklių, neįgalumo. Kalbu apie priemones, kurios gintų gyvybes nesulaukiančias net gimimo, žūstančius per avarijas, mirtinai nusigeriančius ar pakeliančius prieš save ranką dėl depresijos ir psichozių. Kas bebūtų pasiūlyta gyvybėms ginti, visuomet atsiranda neva svarbesnių dalykų. Gyvybės lieka neapgintos, nes moterys turi reprodukcines teises, o važiuojantys automobiliais teisę pirkti degtinę degalinėse. Gyvybei kyla vis nauji pavojai, nes verslas turi teisę į maksimalų pelną, o politikai teisę į verslo paramą“, - minėjo savo kalboje kardinolas.

Anot A. О. Bačkio, sava valstybė siekia būti teisinga visiems ir kiekvienam. „Aš netikiu, kad kas nors laisva valia dėtų galvas už plėšikų gaują. O būtent taip Šventasis Augustinas pavadino valstybę, kuri nėra valdoma teisingumu“, - priminė kalbos autorius.

Jis taip pat pacitavo Benediktą XVI, kuris priminė, kad būtent teisingumas yra visos politikos tikslas ir todėl vidinis matas. „Greta svarbaus klausimo, kaip čia ir dabar įgyvendinti teisingumą, visada iškyla svarbesnis – kas yra teisingumas? Šventasis tėvas pabrėžia, kad praktinis protas, reikalingas šiam sprendimui, nuolat apvalytinas, nes etinis aklumas, atsirandantis viršų paėmus interesams ir galioms, yra niekada iki galo nepašalinama grėsmė“, - teigė Lietuvos bažnyčios vadovas.

Anot jo, po galingų interesų grupių įtakos, jų spaudimo valdžios žmones bandoma apsaugoti lobizmo interesų derinimo ir kitais įstatymais. Tačiau ar įstatymo raidė gali ginti labiau nei tvirti įsitikinimai? Ar neapsaugotų politikų geriau aiškus etinis apsisprendimas, kas yra gera ir bloga, kas svarbu, o kas atsitiktiniai dalykai?

Ateitis – miglota

„Įsitikinimas, kad elgiasi teisingai ir garbingai vedė bei palaikė Lietuvos žmones Sausio 13-ąją. Toks įsitikinimas, kaip liudija istorija, buvo pavojingas, net mirtinai pavojingas. Laisvės gynėjai drauge gynė ir teisę į kiekvieno įsitikinimus, gynė teisę laisvai reikšti įsitikinimus ir jais vadovautis. Tačiau pasirodo, kad ir šiandien Lietuvoje pavojinga turėti įsitikinimus. Kaip liudija pastarųjų savaičių įvykiai, žiniasklaida nekliudoma rengia organizuotus puolimus ir prieš paprastus žmones, ir prieš parlamento narius, pamina jų orumą už jų įsitikinimus“, - kalbėjo kardinolas.

Dvasininkas pastebi, kad daugelio dabarties veikėjų suvokimas apie Lietuvos ateitį labai nykus. Dienų dienas diskutuojama apie verslo interesus žvalgantis galimų rėmėjų, tačiau pristinga laiko švietimo, mokslo, šeimos, sveiko gyvenimo būdo reikalams. Todėl pašnekovas klausia: ar daug parlamentarų, kurie nuoširdžiai rūpinasi, koks subręs Lietuvos jaunimas, kokia sveika, o gal visiškai suirusi šeima augins kitą vaikų kartą, ar dažnas gali paminėti, jog per kadenciją ką nors realiai nuveikė padėdamas tėvams bei mokytojams apsaugoti nepilnamečius nuo smurto, alkoholio, narkotikų, trumpalaikių malonumų propagandos?

„Laisvės gynėjai tikėjo savimi, tikėjo Lietuvos ateitimi, tikėjo, kad jiems padeda Dievas. Sunku tikėti, kad tau padeda Dievas, jeigu viduje nesi tikras, jog stoji už teisybę ir tiesą, jog gini žmones ir tikrą reikalą. Linkiu Lietuvos žmonėms, linkiu valstybės vadovams ir šiandienos politikams būtų laisvės gynėjų dvasios įpėdiniais. Tai yra gyventi ir elgtis taip, jog visuomet galėtumei tikėti, kad man padeda Dievas“, - tokiais žodžiais savo kalbą baigė A. J. Bačkis.