Vakarais neturi ramybės

Aleksote gyvenančią Žemgulių šeimą tokie oreivių argumentai neįtikina. “Kodėl sraigtasparniai būtinai turi skraidyti tamsiu paros metu, apie 22-24 valandą, palyginti žemai?

Ar tikrai pilotams nėra kur nors kitur mokytis skraidyti, ne virš gyvenamųjų namų?”

Žmonės skundžiasi, kad dėl triukšmo jie esą prarado poilsį. Praskrendant sraigtasparniui, namie nuo vibracijos skamba taurės ir kiti daiktai. “Vaikai pradeda bijoti, kai malūnsparnis skrenda virš namo ir dažniausiai ne vieną kartą, - teigia Žemguliai. - Jis kas pusvalandį suka ratus virš Narsiečių ir gretimų rajonų.”

Skraido tik kariškiai

Aleksote gyvenantys žmonės dėl sraigtasparnių triukšmo jau kuris laikas reiškia pretenzijas Karinėms oro pajėgoms, Kauno miesto savivaldybei ir bendrovei “Helisota”.

Tačiau kaip išsiaiškino “Kauno diena”, į naktinius skrydžius leidžiasi tik kariškiai.

“Mes neturime leidimo skraidyti tamsiu paros metu, o bandomuosius skrydžius atliekame iš S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo Lietuvos žemės ūkio universiteto link”, - sakė “Helisotos” vadovas Josifas Legenzovas.

Jis įsitikinęs, kad sraigtasparnių triukšmas nebūna toks didelis, koks būna pro namą pravažiuojant sunkiasvorėms mašinoms.

“Sraigtasparnių garsas 300-500 metrų aukštyje išsisklaido, todėl nemanau, kad gyventojų priekaištai yra pagrįsti, juolab kad gyvename mieste”, - sakė J.Legenzovas.

Skirtingai nuo Karinių oro pajėgų aviacijos bazės paieškos ir gelbėjimo posto, “Helisotos” bandymų aikštelė yra arčiau gyvenamųjų namų.

Raštu niekas nesiskundė

Pasak Kauno visuomenės sveikatos centro (KVSC) gyvenamosios aplinkos higienos gydytojo Jono Tartėno, iš aleksotiškių yra gautas tik vienas nusiskundimas. “Jis nebuvo pateiktas raštu, o asmuo telefonu tik paklausė, ar orlaiviams leidžiama skraidyti virš miesto”, - prisiminė J.Tartėnas.

Pasak jo, tik ilgalaikis triukšmas gali būti kenksmingas sveikatai. Gydytojo teigimu, trumpalaikis triukšmas negali pakenkti sveikatai.

“Pats turiu sodą Karmėlavoje, kur kas pusvalandį leidžiasi ir kyla lėktuvai, bet, kaip matote, esu sveikas, - “paguodė” J.Tartėnas. - Be to, mieste visada bus triukšmas, prie kurio reikia prisitaikyti.”

Naktį skraidyti sudėtinga

“Naktimis mes neretai gabename donorų organus, todėl reikėtų suprasti ir tuos, kurie skuba į pagalbą, - sakė Karinių oro pajėgų vadas A.Leita. - Juolab kad tie sraigtasparniai paprastai atskrenda iš pajūryje Nemirsetoje, įsikūrusios bazės.”

Kai kada pilotai būna priversti Kaune pasipildyti degalų Karinių oro pajėgų paieškos ir gelbėjimo poste. Pulkininkas tikino, kad kartu su savivaldybe yra svarstoma postą perkelti į S.Dariaus ir S.Girėno aerodromą. “Taip triukšmo būtų mažiau”, - sakė A.Leita.

Jis pridūrė, kad orlaivių įguloms taip pat būtina didinti skraidymo patirtį naktimis. Skraidyti naktį yra maždaug tris kartus sudėtingiau nei dieną. Pasak A.Leitos, naktį pilotams sudėtinga tiksliai nustatyti atstumą iki žemės.

Būtent 2003 metų audringą kovo naktį į Baltijos jūrą nukrito KOP sraigtasparnis “Mi-8”. Per katastrofą žuvo du pilotai. Manoma, kad tada jie neapskaičiavo atstumo iki banguotos jūros.

Šie faktai rodo, kad naktiniai kariškių skraidymai nėra jau tokie nekalti ir nepavojingi, kaip bando tikinti jų vadovybė. Kažin ar pati geriausia orlaivių pilotų mokymosi vieta - virš gyvenamųjų rajonų. Kol kas nepanašu, kad kariškiai atsisakytų šių pavojingų skraidymų.

Triukšmingiausi - ugniagesiai

Prieš dvejus metus “Kauno diena” kartu su Kauno visuomenės sveikatos centro specialistais matavo įvairių mechanizmų keliamą triukšmą. Tąkart eksperimentui talkininkavo ir Karinių oro pajėgų atstovai. Jie pakėlė sraigtasparnį į 15 metrų aukštį, o matavimo prietaisas už maždaug 120 metrų rodė 88 decibelų triukšmą.

“Suprantama, kad kelių šimtų metrų aukštyje garsas išsisklaido, bet vis tiek būna pakankamai stiprus”, - neabejoja J.Tartėnas.

Gyvenamojoje aplinkoje dieną (6-18 val.) leidžiama 55 decibelų triukšmo norma. Vakare (18-22 val.) triukšmas negali viršyti 50 decibelų, o naktį iki 6 valandos ryto - 45 decibelų.

Automobilių signalizacijos sukelia apie 80 dB triukšmą. Maždaug už 100 metrų nuo geležinkelio traukinių keliamas triukšmas siekia 78 dB. Tačiau triukšmingiausios yra ugniagesių mašinos. Baltų prospekte, už 80 metrų nuo gaisrinės, triukšmas siekia 75 dB, o pravažiuojant pro artimiausią namą - net 103 dB.

Statistika rodo, kad 66 proc. gyventojų skundžiasi triukšmingomis vėdinimo sistemomis, pramogų centrais, kavinėmis, transportu ir kaimynais.