Specialios darbo grupės parengtą dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektą bei ketinimus parengti reprodukcinės sveikatos įstatymo projektą trečiadienį spaudos konferencijoje smarkiai kritikavo Lietuvos Vyskupų konferencijos pirmininkas, Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, Vyskupų konferencijos pirmininko pavaduotojas, Vilniaus arkivyskupas Audrys Juozas Bačkis, Evangelikų liuteronų bažnyčios vyskupas Jonas Kalvanas ir Stačiatikių bažnyčios atstovas, kunigas Vasilijus Novinskis.

Vyskupai ragina saugoti kiekvieno žmogaus gyvybę ir teigia, kad Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektas pažeidžia žmogaus teises ir kai kuriuos Konstitucijos straipsnius.

Sveikatos apsaugos ministerijos sudaryta darbo grupė parengė Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektą, kuriuo įteisinami du dirbtinio apvaisinimo būdai: "in vitro" - kiaušialąstės apvaisinimas mėgintuvėlyje ir "in vivo" - kiaušialąstės apvaisinimas moters kūne.

Iki šiol Lietuvoje nebuvo leidžiama su dirbtiniu apvaisinimu susijusi spermos, kiaušialąsčių ir embrionų donorystė.

Parengtame įstatymo projekte numatyta, jog leidžiamas dirbtinis apvaisinimas, apvaisinant moterį sutuoktinio, partnerio ar donoro sperma, taip pat apvaisinant moters donorės kiaušialąstę sutuoktinio, partnerio ar donoro sperma bei naudojant donorių embrionus.

Projekte teigiama, jog dirbtinis apvaisinimas yra nevaisingumo gydymo metodas, kuris taikomas, kai šeima negali susilaukti vaikų natūraliu būdu ar kai moteris, nesanti santuokoje, jos prašymu apvaisinama donoro lytinėmis ląstelėmis.

Konfesijų atstovai pareiškė sieksią, kad šio projekto svarstymas būtų sustabdytas, ir prašysią prezidentą Valdą Adamkų sudaryti darbo grupę, kuri parengtų alternatyvų įstatymo projektą.

Seimo pirmininkui Artūrui Paulauskui bus perduoti Lietuvoje surinkti 80 tūkst. gyventojų, kurie protestuoja prieš dirbtinį apvaisinimą mėgintuvėlyje ir abortų įteisinimą, parašai.

Netrukus bus pradėtas rengti reprodukcinės sveikatos įstatymo projektas, kuriame vienas skyrius bus skirtas abortams ir jų situacijai Lietuvoje.

S.Tamkevičius spaudos konferencijoje sakė, kad jei rengiamas įstatymo projektas visgi bus priimtas, Lietuvos bažnyčia "teisėtais būdais" sieks, kad būtų užtikrinta žmogaus teisė į gyvybę ir "principingai gins" kovojančius už šią teisę.

"Bažnyčia visada už žmogaus teises bei gyvybę ir nesivaiko populiarių sprendimų. Jei tai darytume, būtume ne Kristaus bažnyčia", - spaudos konferencijoje kalbėjo S.Tamkevičius.

S.Tamkevičiaus teigimu, bažnyčiai nepriimtini eksperimentai su embrionais, nes žmogus ir jo gyvybė turi būti gerbiama ir ginama nuo pat jo pradėjimo.

Vilniaus arkivyskupo A.J.Bačkio nuomone, rengiamos įstatymo projekto nuostatos ardo šeimą, kuri yra gyvybės lopšys ir šventovė, kurioje bręsta nauja gyvybė. Arkivyskupo manymu, šis įstatymo projektas "atveria duris" moksliniams bandymams su žmogumi.

"Tik nacizmo laikais buvo gerinama rasė, todėl nesuprantamas noras sudaryti sąlygas mėgintuvėlyje pasirinkti odos ar akių spalvą", - sakė A.J.Bačkis.

Evangelikų liuteronų bažnyčios vyskupas J.Kalvanas susirūpinęs, kad visuomenė penima "propagandos vaisiais" ir mokslininkai "meluoja, kad mėgintuvėlyje sukurtas embrionas - ne žmogus".

"Bažnyčia kovoja už užsimezgusios gyvybės teises, vienas Dievo įstatymų skelbia - nežudyk, o kai nenaudingas išmetamas embrionas - nužudomas ir tai prilygsta abortui", - kalbėjo J.Kalvanas.

Stačiatikių bažnyčios dvasininkas V.Novinskis abortų, dirbtinio apvaisinimo tendencijas vadina "visuomenės dvasiniu nuopuoliu". Anot jo, norima pagerinti tai, ką sukūrė Dievas, bet tai dažnai išsiverčia į blogą pusę.

"Mes gi nežinome, kokią klonavimo metu pabaisą ar džiną sukursime", - nerimavo stačiatikių kunigas.

Mokslininkų duomenimis, mėgintuvėliuose sukurti embrionai apsigimsta dvigubai dažniau, jų svoris dažnai mažesnis, nei įprastu būdu besivystančių kūdikių, todėl neabejojama, kad tai gali turėti pasekmių jų fiziniam ir dvasiniam vystymuisi.

Neseniai Lietuvos vyskupų konferencija išplatino pareiškimą, kuriame ragino neįteisinti dirbtinio apvaisinimo būdų, kurie pažeidžia santuoką kaip instituciją. Lietuvos vyskupai teigė, kad embrionų donorystės įteisinimas būtų tolygus žmonių pardavimo įteisinimui, nes jeigu nėščia moteris parduotų savo embrioną, tai būtų laikoma nusikaltimu.

"Bažnyčia nėra prieš dirbtinį apvaisinimą apskritai, o tik tam tikras jos formas, kaip antai - apvaisinimą mėgintuvėlyje. Visos kitos dirbtinio apvaisinimo technologijos, kurios yra tik pagalba santuokiniam aktui, bet jo nepakeičia, yra moralios. Dirbtinis apvaisinimas "in vitro" yra blogas todėl, kad jis pažeidžia žmogaus prigimtines teises ir jo orumą", - buvo rašoma vyskupų laiške.

Anot šio kreipimosi, katalikų bažnyčia pateisina tik netiesioginį abortą, gelbėjant motinos gyvybę.

Medikų teigimu, abortų šalyje pastaraisiais metais sumažėjo perpus iki 20 tūkst. per metus. Dirbtinio apvaisinimo šalininkai teigia, kad dirbtinis apvaisinimas padidins gimstamumą ir sumažins abortų skaičių.

Lietuvos statistikos departamento bei epidemiologinių skaičiavimų duomenimis, Lietuvoje yra apie 50 tūkst. nevaisingų šeimų. Kasmet jų padaugėja dviem tūkstančiais.

Sausį Lietuvoje gimė pirmasis kūdikis iš užšaldyto embriono, kuris persodintas moteriai vaisingumo klinikoje Vilniuje 2001 metais.