Apie tai, kaip tai galima padaryti, komentuoja Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

Teisės aktai nustato, jog vartotojas turi teisę įsigyti saugias, tinkamos kokybės prekes ar paslaugas, gauti teisingą ir visapusišką informaciją valstybine kalba apie parduodamas prekes ar teikiamas paslaugas, į pažeistų teisių gynimą ir į turtinės bei neturtinės žalos (nuostolių) atlyginimą, kreiptis dėl pažeistų teisių gynimo į ginčus nagrinėjančias institucijas ar teismą ir kt.

Pardavėjas visais atvejais garantuoja prekių kokybę (garantija pagal įstatymą). Civilinis kodeksas nustato dviejų rūšių garantiją – garantiją pagal įstatymą, kuri galioja dvejus metus nuo prekės įsigijimo dienos, ir sutartinę arba komercinę (kokybės) garantiją, kuri laikoma papildoma garantija, suteikiama pardavėjo šalia garantijos pagal įstatymą. Nepaisant to, kokios trukmės prekės kokybės garantija nustatyta pardavėjo, ir ar apskritai pardavėjas suteikia konkretų garantinį terminą parduodamai prekei, pirkėjas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį (garantija pagal įstatymą), jei pardavėjas nenustato ilgesnio garantinio termino. Pažymėtina, kad garantijos terminas pradedamas skaičiuoti nuo daiktų perdavimo, jeigu sutartis nenumato ko kita.

Jeigu pardavėjas atsisako vykdyti savo įsipareigojimus per nustatytą garantinį laikotarpį, vartotojui pirmiausia reikėtų kreiptis į pardavėją raštu ir nurodyti savo reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų nuo vartotojo raštiško kreipimosi gavimo dienos pardavėjas nepateikia vartotojui motyvuoto atsakymo arba atsisako vykdyti vartotojo reikalavimą – vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) ginčų nagrinėjimo tvarka.

Tarnyba pateikia ir konkrečius pavyzdžius.

Pardavė miške išrautus sodinukus

Vartotojas kreipėsi dėl socialinio tinklo Facebook paskyroje įsigytų pušelių sodinukų. Pristatyti sodiniai visiškai neatitiko pardavėjo nurodytų savybių ir pateiktų nuotraukų, buvo galimai išrauti iš miško, specialiai nesodinti ir neauginti. Vartotojas reikalavo nutraukti nuotolinę sodinių pirkimo – pardavimo sutartį ir grąžinti už juos sumokėtus pinigus (130,00 Eur). Įvertinus visas ginčo aplinkybes, VVTAT priėmė nutarimą tenkinti vartotojo reikalavimą ir grąžinti jam sumokėtus pinigus.

Be to, nagrinėjamo ginčo kontekste svarbios ir Augalininkystės tarnybos išvados, kuriose konstatuota, kad pardavėjas nebuvo registruotas Fitosanitariniame registre kaip sodinti skirtų augalų auginimo ir (ar) tiekimo rinkai veiklos vykdytojas. Pardavėjas Augalininkystės tarnybai nėra teikęs turimų sodinti skirtų augalų (pušelių) fitosanitariniam patikrinimui, tuo tarpu norint auginti ir tiekti rinkai sodinti skirtus augalus būtina laikytis Fitosanitarijos įstatymo ir kitų fitosanitarijos reikalavimus reglamentuojančių teisės aktų, o sodinti skirtiems augalams augalo pasas yra privalomas, šių augalų augintojui ir (ar) tiekėjai turi būti registruoti Fitosanitariniame registre.

Pušis

Kita istorija susijusi su prekybos tinklais.

Žuvo fikusai

Vartotojas prekybos centre už 146,12 EUR sumą įsigijo naminius augalus (fikusus), kurie, vartotojo teigimu, nebuvo tinkamai paruošti transportavimui, todėl parvežus juos į namus, vienų augalų lapeliai nubyrėjo, o kitų – pajuodo.

Kaip vartotojas teigia, tik po pretenzijos pardavėjui pateikimo, jis buvo informuotas apie transportavimo pakavimo priemones. Pardavėjas teigė, kad vartotojas nepasinaudojo pardavėjo suteikiama nemokama siūloma paslauga uždengti augalus popieriumi transportavimui, kuris apsaugotų augalus nuo galimo nušalimo transportavimo metu, kadangi lauko temperatūra augalų įsigijimo metu siekė -10°C. Pardavėjas taip pat nurodė, kad augalų naudojimo taisyklėse nurodyta, kad augalus reikia laikyti ne žemesnėje temperatūroje negu plius dešimt laipsnių šilumos.

Atsižvelgdamas į tai, pardavėjas atsisakė tenkinti vartotojo reikalavimus, motyvuodamas tuo, kad vartotoja pažeidė augalų naudojimo taisykles. Šiuo atveju, VVTAT, įvertinusi ginčo aplinkybes, priėmė nutarimą atmesti vartotojo reikalavimus, t. y. pripažinti nepagrįstais vartotojo reikalavimus netinkamos kokybės augalus pakeisti tinkamos kokybės augalais arba nutraukti augalų pirkimo–pardavimo sutartį ir grąžinti už augalus sumokėtus pinigus.

Keli skundai buvo dėl vienoje įmonėje internetu užsakytų augalų nepristatymo. Ginčai tarp vartotojų ir pardavėjo kilo dėl pardavėjo internetinėje parduotuvėje įsigytų, bet nepristatytų prekių (augalų), ir negrąžintų už nepristatytas prekes sumokėtų pinigų. VVTAT šiai įmonei įmonei skyrė sankciją.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (13)