Miškas – tai ne vien mediena ir gyvūnų namai. Be ekonominės ir ekologinės miško vertės, yra ir socialinė jo vertė. Viena socialinių funkcijų – galimybė važiuoti miško keliais, kad būtų galima patogiai pasiekti poilsiavietes, grybavietes ir uogavietes įvairiu transportu. Tačiau ir miške būtina laikytis vairavimo, padoraus elgesio ir nustatytų taisyklių bei normų, rašo portalas miškininkas.eu.

Reikia supratimo

Šeduvos girininkijos eigulys Valentinas Petravičius teigia, jog vyksta nuolatinis ginčas tarp miškininkų ir aštrių pojūčių gerbėjų – vairuotojų miške. Mėgėjai klausia, kodėl miškininkų transportas gali važiuoti kvartalinėmis linijomis, proskynomis, o jie negali?

„Pagrindinė kvartalinė miške, tai kaip ūkininko lauke technologinės vėžės, – sako Valentinas. – Jomis važiuoja tik pasėlius prižiūrinti technika. Panašiai ir miške – kvartalinėmis linijomis, proskynomis, miško takais gali važiuoti tik miško darbus vykdanti technika.“

Eigulys sako, kad nedrausmingi vairuotojai visureigiais, keturračiais ar motociklais važinėja net miške nutiestomis elektros linijų trasomis, miške ieško balų, klampynių, drėgnų vietų ir jose „mauroja“.

„Socialiniuose tinkluose gausu įvairių grupių, kuriose skelbiama informacija, nuotraukos ir kvietimai dalyvauti tokiuose „žygiuose“, – pažymi eigulys. Jo nuomone, miškininkai nėra ekstremalaus vairavimo mėgėjų priešai, bet egzistuoja teisės aktai, taisyklės, kurios reglamentuoja žmonių elgesį miškuose ir tai reikia suprasti.

Pavyzdžiui, keturračių vairavimo taisykles reglamentuoja Kelių eismo taisyklės – keturračiais galima važiuoti tais pačiais keliais, kaip ir kitoms motorinėms transporto priemonėms. Tai reiškia, jais draudžiama važinėti bekele ir natūralia miško paklote.

Taisyklės ir baudos

„Iš esmės važiavimo transporto priemonėmis miške tvarką nustato Lankymosi miške taisyklės, Kelių įstatymas, Kelių priežiūros tvarka“, – primena Algirdas Klimavičius, Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas. Jie numato, kad įvažiuoti į mišką ir važinėti po jį motorinėmis transporto priemonėmis, kinkomuoju transportu galima tik keliais. Jodinėti galima keliais ir tam skirtais takais. Važiuoti dviračiais galima keliais ir rekreaciniais, pažintiniais ar kitais miško takais netrukdant pėstiesiems miško lankytojams ir negadinant takų dangos. Išimtys daromos tik rengiant slidinėjimo ar kitas sporto trasas, suderinus trasos maršrutą su miško valdytoju ir/ar savininku ar su atitinkamos saugomos teritorijos direkcija.

„Miško kelias priskiriamas vietinės reikšmės vidaus keliams, – aiškina Zbignev Glazko, Aplinkos ministerijos Miškų politikos grupės vyresnysis patarėjas. – Tai fizinių ar juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių reikmėms naudojami keliai (Kelių įstatymo 3 str.). Miško kelio savininkas sprendžia, kokios transporto priemonės gali juo važiuoti. Jis gali tokį (neservitutinį) kelią uždaryti (užverti įvažiavimą) arba leisti juo naudotis. Apribojus ar nutraukus eismą, keliuose pastatomi atitinkami ženklai“.

Pažeidus Lankymosi miške taisyklių reikalavimus, asmenys gali sulaukti įspėjimo arba baudos nuo 20 iki 50 eurų, o juridinių asmenų vadovai ar kiti atsakingi asmenys – baudos nuo 50 iki 110 eurų.

„Važiuojant miške būtina paisyti Kelių eismo taisyklėse numatytų kelio ženklų arba Lankymosi miške taisyklių 9 punkto reikalavimų“, – teigia Laura Salokaitė, Kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkė.

Informaciją apie lankymosi miške uždraudimą, ribojimą ir jų galiojimo laiką miško valdytojai skelbia spaudoje, savivaldybės svetainėje, per radiją (televiziją). Prie kelių, miško takų, kuriuose apribotas lankymasis, miško valdytojai turi įrengti informacinius ženklus, su draudimą priėmusios institucijos pavadinimu, sprendimo data ir numeriu, apribojimo laikotarpiu, telefono numeriu bei elektroninio pašto adresu pasiteirauti. Anot pareigūnės, už kelio ženklų reikalavimų nevykdymą atsakomybė numatyta LR Administracinių nusižengimų kodekso 417 str. 1 d. (bauda nuo 30 iki 90 eurų).

Drausminti pažeidėjus turi teisę policijos pareigūnai, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai, aplinkos apsaugos inspektoriai, neetatiniai aplinkos apsaugos inspektoriai, miškų urėdijos valstybiniai miškų pareigūnai, Valstybinės miškų tarnybos valstybiniai miškų pareigūnai ir pan.

Valstybinės miškų tarnybos direktorius Karolis Mickevičius primena, kad Miškų priešgaisrinės apsaugos taisyklių 8 p. numato draudimą važinėti miškuose ne keliais transporto priemonėmis su vidaus degimo varikliais (išskyrus specialiąsias transporto priemones bei miškų ūkio veiklai ir priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų transportą).

„Specialių ženklų nėra, bet jeigu savivaldybių vykdomosios institucijos priima sprendimą dėl lankymosi miške uždraudimo ar apribojimo, tai vadovaujantis LR Miškų įstatymo 8 str. 4 d. apribojimų miške ribas rodo miško valdytojo, savininko ar naudotojo pastatyti informaciniai ženklai“, – sako direktorius.

Prevencija

Prasidėjus keturračių, uogautojų ir grybautojų sezonui, miškininkai, pareigūnai ir aplinkosaugininkai vis dažniau stebi miškus, organizuoja prevencinius reidus prieš keturračių, motociklų vairuotojus, pažeidžiančius Lankymosi miške taisykles, kelių eismo taisyklių ir aplinkos apsaugos reikalavimus. Reikia atminti, kad kur miške gali važiuoti miškininkas, jame dirbantis traktorius ar sunkvežimis, dar nereiškia, kad laisvai galima važiuoti bet kuria motorine transporto priemone.

Pastarųjų metų pažeidėjų statistika rodo, kad daugiausia baudų „užsidirba“ transporto savininkai. Už ne vietoje pastatytą transporto priemonę gresia bauda nuo 25 iki 50 eurų, už važiavimą miško paklote skiriamas įspėjimas arba bauda nuo 20 iki 140 eurų. Specialistai primena, kad jeigu miško paklotė dėl minėtų veiksmų bus sužalota ar sunaikinta, gresia ne tik bauda, bet teks atlyginti ir padarytą žalą gamtai.

Valentinas Petravičius tikisi, kad apie tai bus diskutuojama, o keturračių, visureigių vairuotojų ir visų mūsų sąmoningumas bei atsakomybė už aplinką didės. Juk kasmet įrengiama vis daugiau trasų keturračių ir motociklų sporto entuziastams, o galėdami rinktis legalias trasas, jie važinės atsakingai ir nežalos miško.