2017 metais pasaulinėms pieno baltymų kainoms neigiamą įtaką turėjo perteklinės pieno baltymų atsargos Europoje ir Amerikoje. Sumaištį sukėlė ir nugriebto pieno miltelių (toliau NPM) atsargos Europos intervenciniuose sandėliuose bei Europos Komisijos ketinimai realizuoti šias atsargas rinkoje. Pasaulinis NPM suvartojimas siekia apie 5,5 mln. tonų per metus, rašoma „Pienas LT“ pranešime.

Pagrindinės rinkos

Didžiosios gamintojos ir eksportuotojos (ES, Naujoji Zelandija, JAV, Australija ) kartu suvartoja tik 1,5 mln. tonų per metus, kai tuo tarpu atsargos vien tik ES šalyse ir JAV metų pabaigoje siekė apie 600 tūkst. tonų. Per 2017 metus NPM atpigo trečdaliu, o 2018 metų balandžio mėnesį vidutinė kaina ES pasiekė žemiausią lygį per du dešimtmečius – 1,3 Eur/kg.

Aukštesnės pridėtinės vertės, tačiau santykiniai daug mažesnio suvartojimo negu NPM, pieno baltymų produktai – pieno baltymų koncentratai, išrūginių baltymų koncentratai, kazeinai ir kazeinatai taip pat iki metų pabaigos atpigo 20 - 30 proc.

Pernai pasaulinis pieno riebalų trūkumas ir didelė paklausa JAV, Europoje ir Azijoje nulėmė spartų sviesto kainų šuolį. Gamintojai, nenorėdami dar labiau padidinti NPM perteklių, atsisakė didinti sviesto gamybą papildomam poreikiui patenkinti. Sviesto kaina labiausiai išaugo ES šalyse. Vidutinė ES didmeninė sviesto kaina rugsėjį pasiekė 6,5 Eur/ kg, o kai kuriose šalyse narėse perkopė ir 7 Eur/ kg. Taip pat brango ir visi kiti pieno riebalų dalį turintys produktai, pavyzdžiui sūriai, nenugriebto pieno milteliai.

Pasaulyje augusios pieno supirkimo kainos paskatino ūkininkus didinti pieno gamybą, dėl to 2017 metų ketvirtąjį ketvirtį pasaulinis pieno prieaugis jau buvo perteklinis. Tuo metu vartotojai dėl praėjusią vasarą rekordiškai išaugusių sviesto kainų pradėjo ieškoti šio produkto pakaitalų. Dėl sumažėjusios sviesto paklausos kaina pradėjo kristi – 2018 metų sausio mėnesį vidutinė didmeninė kaina ES siekė jau 4,4 Eur/kg. Tai paskatino ir grietinėlės kainų kritimą nuo 3,1 Eur/kg 2017 metų rugsėjį iki 1,7 Eur/kg 2018 metų sausį.

Stabilumo nuotaikos

Nuo šių metų vasario pieno riebalų paklausa vėl atsigauna. Vokietijoje, Prancūzijoje, Nyderlanduose didmeninės sviesto kainos gegužės mėnesį jau perkopė 6 Eur/ kg lygį. 2018 metų pirmoje pusėje dėl pieno pertekliaus Europoje ir Amerikoje pasaulinės kitų pieno produktų kainos dar neskubėjo stipriau augti, tačiau pieno produktų rinkoje jau vyrauja stabilumo nuotaikos.

Šalti orai kovo ir balandžio mėnesiais Europoje bei sausros Naujojoje Zelandijoje sumažino pieno gamybos prieaugį. Jei pasaulinė pieno gamyba sumažės 2018 metų antroje pusėje, tikimasi spartesnio pieno produktų kainų augimo, o sviesto kainos gali viršyti ir praeitų metų rekordus.

Pieno baltymų kainų kritimas stabilizavosi

Iki šių metų gegužės mėnesio Europos Komisija sėkmingai realizavo 75,7 tūkst. t (iš 376 tūkst. t) NPM iš intervencinių sandėlių. Tiek gamintojų, tiek vartotojų nusistebėjimui tai neturėjo neigiamo poveikio baltymų kainoms.

Balandžio pabaigoje ilgą laiką trukęs pieno baltymų kainų kritimas stabilizavosi. Tam įtakos turi pieno baltymų miltelių paklausa Pietryčių Azijoje, ypač Kinijoje. Vidurio Rytai – Šiaurės Afrikos regionas, pakilus naftos kainoms, taip pat didina importuojamų pieno baltymų miltelių kiekius. Galbūt, keičiasi ir stambiausių vartotojų sentimentai - didelės NPM atsargos intervenciniuose sandėliuose sensta ir nebekuria konkurencijos naujai gamybai. Toliau vyraujant tokioms tendencijoms, 2018 metų antroje pusėje jau galimas pieno baltymų rinkos atsigavimas.

Naglis Narauskas
Foto: Bendrovės archyvas

ŽŪK „Pienas LT“ valdybos pirmininkas Naglis Narauskas sako, kad šiandien Lietuvos ūkininkams svarbu nuolat domėtis, kas vyksta aplink juos ir pasaulio pieno rinkoje. „Atsižvelgdami į sukauptas žinias, jie galės geriau įvertinti savo strategijas artimiausiems 3 – 5 metams ir surasti būdų, kaip prisitaikyti prie pieno rinkos svyravimų ir tapti konkurencingesniems“, – tikina N. Narauskas.

„Pienas LT“ gamyklos veiklos metai

Pirmasis Lietuvoje vertikalios integracijos pieno gamintojų kooperatyvas „Pienas LT“ pernai skaičiavo 65,5 proc. išaugusias pardavimų pajamas – nuo beveik 36 mln. Eur 2016 metais jos išaugo iki 59 mln. Eur 2017 - aisiais. Nors dėl augančių žaliavinio pieno ir smukusių pieno baltymų kainų įmonės veiklos rezultatai buvo prastesni nei ankstesniais metais, pajamos, gautos pardavus pieno baltymų produktus, išaugo iki 16,5 mln. Eur nuo beveik 2 mln. Eur 2016 metais. Pardavimų apimtys augo dėl stabilaus eksporto į ES ir JAV, o taip pat dėl naujų rinkų Afrikos, Vidurio Rytų ir Azijos regiono šalyse. Gamykloje „Pienas LT“ pagaminti produktai pasaulinėje rinkoje parduodami su prekiniu ženklu „BaltMilk".

2017 metais įmonė į verslo plėtrą ir palaikymą investavo 1,5 mln. Eur. Pradėjo veikti naujos džiovyklos, įdiegta verslo valdymo sistema „Microsoft Dynamics Navision“, baigta formuoti įmonės darbuotojų komanda. „Pienas LT“ sumokėti mokesčiai į Lietuvos biudžetą išaugo beveik du kartus – nuo 0,5 mln. Eur 2016 metais iki 1 mln. Eur 2017 metais. Pernai įmonė supirko apie 152 tūkst. tonų žaliavinio pieno. Supirkto pieno kiekis išaugo 13 proc.

ŽŪK „Pienas LT“ generalinis direktorius Mantas Rudaitis sako, kad pernai įmonės veiklos rezultatus lėmė išaugusi pasaulinė pieno baltymų produktų pasiūla ir kritusios gaminamų produktų kainos pasaulinėje rinkoje. Nors produkcijos buvo parduota daugiau ir įmonės apyvarta augo, tačiau verslo rezultatus blogino augusios pieno supirkimo kainos.

M. Rudaitis sako, kad šiuo metu pieno baltymų produktų pardavimų augimą lemia stabili paklausa eksporto rinkose. „Didžiausia mūsų gamykloje gaminamų pieno baltymų produktų rinka yra ES, tačiau auga eksportas už jos ribų. Savo produktus eksportuojame į JAV, Egiptą, Iraną, Gruziją, Ukrainą“, – pasakoja generalinis direktorius.

Pasak M. Rudaičio, šiais metais ES pieno baltymų rinka gali išlikti nestabili, todėl siekiama įsitvirtinti augančios ekonomikos šalyse. Ten stebimos kiek aukštesnės kainos ir yra didžiausios perspektyvos sėkmingai realizuoti „BaltMilk“ produktus. „Mūsų klientai naudoja pieno baltymų produktus kaip funkcinį priedą, todėl tikėtina, kad įmonės gaminamų produktų paklausa bus stabili,“ – sako „Pienas LT“ generalinis direktorius.