„Nedidele persvara, bet laimėjome“, – džiaugėsi Norvegijos ir Lietuvos kapitalo įmonės direktorius Saulius Pajarskas. Šiuo metu „Marex Boats“ baigia suformuoti naujo modelio koncepciją, netrukus bus sėdama prie 35 pėdų katerio techninių brėžinių.

Pats darbų įkarštis

„Vis dar ieškome razinos. Tiesą sakant, ją turime, tačiau aš manau, kad tokios nepakanka. Reikia tokio akcento, kuris užkabintų. Iki spalio rangovams privalome atiduoti brėžinius, kad jie savo staklėmis galėtų drožti modelį ir vėliau pagaminti formas. Po metų jau bus galima pamatyti mūsų naująjį gaminį“, – neabejojo įmonės direktorius.

„Marex Boats“ sezoną skaičiuoja kitaip nei kitos bendrovės – nuo rugsėjo iki rugsėjo. Tai tiesiogiai susiję su jų gaminamu produktu – pramoginiais kateriais, kurie tokiu metu taip pat baigia navigacinį sezoną. Dabar bendrovėje – pats darbų įkarštis. Šią savaitę skirtingomis kryptimis iškeliaus net keturi laivai.

Saulius Pajarskas

„Šiam sezonui esame suplanavę pagaminti 64 laivus ir galime pasidžiaugti, kad pirmus metus beveik neatsiliksime nuo grafiko. Per pastaruosius metus gerokai padidėjo gamyba. Kol susitarėme, kiek gaminti, kovėmės kaip Seime dėl biudžeto. Situacija tokia: kad ir kiek pagamintume, viską nupirks, todėl reikėjo protingai apsispręsti, koks kąsnis nėra per didelis. Šiuo metu registruojame užsakymus 2018 metams“, – šypsojosi pašnekovas.

Laivybos sezonui pasibaigus, prasideda parodos. „Dalyvausime visose, pradedant Suomija, Švedija, Norvegija, Danija, Vokietija, Belgija, Kroatija, Prancūzija, Nyderlandais, Ispanija ir Jungtine Karalyste“, – vardijo S. Pajarskas.

Patenkinti ne visais agentais

Šalių, į kurias išgabenti „Marex Boats“ gaminiai, žemėlapyje šiemet įsmeigta naujų vėliavėlių. Ji atsirado ir Kroatijoje.

„Tiesa, ne vienas laivas čia parduotas ir anksčiau, tačiau prekybos agentas dirbo prastai, dabar susiradome naujus partnerius. Tai didelė įmonė, turinti ne vieną prekių ženklą, servisą ir net nuomojanti katerius“, – pabrėžė įmonės direktorius.

„Marex Boats“ turi per 20 prekybos agentų, tačiau tik 7 yra aktyvūs. „Blogiausia, kai pardavėju dirbti nusprendžia žmogus, nenusimanantis nei apie garantiją, nei kaip tinkamai tuo laivu naudotis, nei iš ko jis padarytas.

Paradoksalu, tačiau vienas verkia, kad neina prekyba, o kitas neatsidžiaugia, kad rinka yra atsigavusi kaip niekada ir jie gyvena bei dirba šalia vienas kito. Atsigavimas pastebimas visoje Europoje, tik vienas moka dirbti tą darbą, o kitas – ne“, – neslėpė pašnekovas.

Vilioja ne visos rinkos

Europos rinkoje didžiųjų laivų segmente „Marex Boats“ savęs nevadina gigantais: „Į penketuką turbūt nepateksime, tačiau dešimtuko apačioje tikrai esame. Tačiau mūsų produktas yra žinomas, kokybiškas ir konkurencingas. Mums ne problema susirasti partnerius, prekybos agentus, vis dažniau ieškome ne mes, o mūsų. Kas galėjo pagalvoti – neseniai kreipėsi lenkai.“

S. Pajarsko balse negirdėti apgailestavimo, kad bendrovė jiems nieko negalėjo pasiūlyti, nes lenkams laivo reikėjo čia ir dabar, netgi ne vieno.

„Buvo australai, pasikalbėjome, tačiau į šį kontaktą žiūriu skeptiškai dėl didelės transportavimo kainos ir ilgo pristatymo termino. Be to, skiriasi europiečių ir australų kultūra, mentalitetas. Mūsų produkcija domėjosi amerikiečiai.

Tačiau reikėtų didžiulio įdirbio norint įkelti koją į šią rinką. Tik ar verta? Jų laivų butaforiniais, aišku, nepavadinsi, bet Europos gamybos filosofija visai kitokia. Amerikietiški standartai gerokai skiriasi nuo europinių“, – sakė bendrovės vadovas.

Marex Boats

Viliojanti ir patraukli pakaunės bendrovei yra Azijos rinka.

„Mes vis šnekame, kad reikia bandyti įsiskverbti, tačiau Azijos kultūra yra ne mažiau svetima ir tektų įveikti daug iššūkių, sunkumų. Vis dėlto man kažkodėl atrodo, kad čia sektųsi lengviau nei su australais.

Yra didžiulė rinka Dubajuje, bet kol kas neturime partnerio. Kažkada galvojome: kokia įdomi ir patraukli yra Rusija. Dabar taip nebemanome, priimtinesnė būtų Turkija, tik kol kas į šią šalį esame pardavę labai mažai laivų“, – įžvalgomis dalijosi verslininkas.

Klientai stebina pageidavimais

Dažniausiai Kauno rajone pagamintus katerius perka švedai, danai, norvegai, šveicarai, vokiečiai, suomiai. Kaip ir kasmet, šiemet „Marex Boats“ turėjo išskirtinių klientų, specifinių reikalavimų.

„Kiek prisimenu, jokio pianino nemontavome, – pamatęs nuostabą mano akyse S. Pajarskas paaiškino: – Esu matęs tokį vaizdą Slovėnijoje, partnerių gamykloje, mat jachtos savininko žmona buvo muzikantė. Vienas užsakovas sugalvojo antrą, mažesnį, katerį plukdyti kartu, kad su juo galėtų lengvai pasiekti uolėtą krantą. Aišku, yra toks metodas, tačiau jo neįmanoma pritaikyti tokio dydžio laive. Dažnas užsakovas pažeria krūvą smulkmenų, ypač iš savo patirties. Jei kas kokią bėdą yra turėjęs plaukiodamas, stengiasi jos išvengti.“

Direktorius prisiminė: vienas klientas pageidavo tiek išorėje, tiek viduje vien baltos spalvos. „Gal jis yra medikas?“ – su šypsena veide samprotavo pašnekovas. Nors tradiciškai kateriai dažomi baltai, šiemet buvo pageidaujančių pilkos, tamsiai mėlynos ir netgi raudonos spalvos.

Nemažai klientų į „Marex“ sugrįžta, užsisako antrą, trečią ar net šeštą laivą. Tam, anot vieno bendrovės savininkų, ir reikalinga visa laivų šeima tiek mažų (nuo 27 pėdų), tiek didelių (iki 38 pėdų) modelių kategorijose.

Per dvidešimt penkerius metus „Marex Boats“ asortimentas yra pasikeitęs, tačiau filosofija, kokius laivus gaminti, išliko tokia pati.

„Mūsų gaminiai nėra iš pigiųjų, iš kitų gamintojų tokio paties dydžio laivą galima įsigyti net 20 proc. pigiau. Tačiau, tarkime, „Bavaria“, „Jeneteau“, „Beneteau“ ar amerikiečiai katerius gamina konvejeriu ir jiems nesvarbu, ar gaminys bus patogus vartotojui. Esminis dalykas – pagaminti kuo greičiau ir pigiau“, – tvirtino pašnekovas.

Plėtros planų neatsisako

Dar pernai „Marex Boats“ planavo pradėti modernaus cecho statybas.

„Vis dar tampomės su architektais. Planų neatsisakome, kol kas dirbame tuose pačiuose cechuose, mums tai nuostolinga, pagaminame mažiau, sąlygos darbuotojams nėra komfortabilios. Ankšta sandėliuoti jau pagamintus katerius, kartais netyčia juos apibraižome. Nesklandumai ne tik erzina, bet ir neša nuostolius“, – neslėpė S. Pajarskas.

Marex Boats

Bendrovės savininkai priėmė sprendimą projektuoti ir antrą cechą. Pirmam už mėnesio jau tikisi turėti statybos darbų leidimą, šiomis dienomis planuoja skelbti konkursą rangovui parinkti. Tikimasi, kad žiemą ceche statybininkai jau leis atšvęsti įkurtuves.

Pirmas cechas bus apie 3 tūkst. kv. m, o antras – dar didesnis ir gana sterilus, jame bus surenkami kateriai. S. Pajarskas pabrėžė, jog pradėjus jo eksploataciją bus mažinama aplinkos tarša, pagerės sąlygos darbuotojams ir jų nuotaika bei produkcijos kokybė.

„Aš džiaugiuosi turėdamas tokį puikų kolektyvą, profesionalius darbuotojus.

Jie tikrai yra nusipelnę geresnių darbo sąlygų ir kantriai laukia, kol atsiras naujieji cechai. Jei ne geri atlyginimai, darbuotojai tikriausiai jau būtų išsilakstę“, – mano bendrovės direktorius.

Planuodama plėtrą, bendrovė gerokai padidino darbuotojų skaičių. Pernai panašiu laiku „Marex Boats“ dirbo 130 žmonių, o šiuo metu – jau 170.

Tinklalapio rekvizitai.lt duomenimis, vidutinis atlyginimas įmonėje yra 1259 eurų neatskaičius mokesčių.