Oficialiai Lietuvoje registruotoje įmonėje „Baltiklita“ dirbęs vyras vairavo taip pat lietuviškos įmonės „Baltikturistas“ autobusus, tačiau jie buvo naudojami vokiškos turizmo paslaugas teikiančios įmonės „Kompass Komfort“ veikloje.

P. Purylkinas pasakojo, kad būtent „Kompass Komfort“ vadovas rusas Igoris Boreicha jam mokėdavo atlyginimą „vokelyje“.

Pats I. Boreicha visus ukrainiečio teiginius neigė, tačiau vienintelis įmonių „Baltiklita“ (kur oficialiai dirbo P. Purylkinas) ir „Baltikturistas“ savininkas yra jo tėvas – 69-erių metų Efimas Boreicha.

P. Purylkino pasakojimą DELFI patvirtino dar du buvę I. Boreichos pavaldiniai – lietuvis Konstantinas Michailovas ir graikas Dimitrios Montamidis.

Kompass Komfort schema

Tačiau apie viską nuo pradžių.

Norėdamas užsidirbti, paliko gimtinę

P. Purylkinas iš Ukrainos į Vokietijoje esantį Diuseldorfą atvyko 2015 metų gruodį. Ten jis pradėjo dirbti I. Boreichos vadovaujamoje keliones organizuojančioje „Kompass Komfort“.

Tačiau ukrainiečio darbo sutartyje buvo nurodyta kita įmonė – lietuviška „Baltiklita“. Sutartyje nurodytas atlyginimas – vos 450 eurų. Tačiau neoficialiai sutarta, kad už autobuso vairavimą bus mokama 70 eurų per dieną.

P. Purylkinas pasakojo matęs, kad vairuoja dar kitos įmonės – „Baltikturistas“ – autobusus.

„Jie turėjo vokiečių turų operatorių, bet tam, kad nemokėtų mokesčių, padarė tokią karuselę: viena įmonė vairuotojams, kita – autobusams“, – I. Boreichos schemą DELFI aiškino buvęs darbuotojas.

Taip ukrainietis dirbo daugiau nei metus, iki 2017 metų sausio. Viskas baigėsi tuo, kad I. Boreicha nustojo jam mokėti atlyginimą.

„Už paskutinius keturis mėnesius (2016 metų rugsėjį, spalį, lapkritį ir gruodį) nebegavau pinigų. Susidarė 6,5 tūkst. eurų“, – teigė jis.

P. Purylkinas taip pat pasakojo apie sunkiai suvokiamas darbo ir gyvenimo sąlygas. Esą jis su dar šešiais bendradarbiais turėjo gyventi mažame vagonėlyje, kuris yra šalia autoserviso, plovyklos, todėl nuolat turėjo kęsti triukšmą, negalėdavo išsimiegoti.

„Nuolat turėjau gerti kavą ir energinius gėrimus, kad neužmigčiau prie vairo, tai labai pakenkė mano sveikatai. Vergų darbo sąlygos“, – apibendrino jis.

Kreipėsi į darbo inspekciją

Negavęs pinigų, kurie jam buvo mokami „vokelyje“, P. Purylkinas kreipėsi į Vilniuje esančią Valstybinę darbo inspekciją (VDI).

Jo skundas buvo nagrinėjamas kovo 14 dieną. Kelias dienas prieš tai apie apie ukrainiečio istoriją DELFI parašė buvęs jo kolega lietuvis K. Michailovas. Savo laiške jis dėstė, kad abejoja, ar VDI pavyks išsiaiškinti teisybę.

Kaip jau po posėdžio DELFI informavo P. Purylkino skundą nagrinėjusios darbo ginčų komisijos pirmininkas Arvydas Petruškevičius, ukrainiečio pretenzijos buvo atmestos.

„Skundas atmestas, nes darbdavys visus dokumentus, pagrindžiančius išmokėjimus, pateikė, – sakė jis. – Jeigu yra parašai, yra pavedimai, tai ką jis gali sakyti – aš nežinau. Kiek jis tikėjosi to atlyginimo.“

Komisijos sprendimą iš DELFI sužinojęs P. Purylkinas, teigė, kad taip negali būti ir esą jo parašai buvo suklastoti.

„Man svetimo nereikia, tačiau aš asmeniškai algalapį paskutinį kartą pasirašiau rugpjūtį, o dirbau dar iki sausio. Man į rankas neduodavo to popieriaus. Jei jie rodo tą algalapį, reiškia, jie padirbo mano parašą“, – tvirtino ukrainietis.

A. Petruškevičius pabrėžė, kad didelė problema priimant sprendimą buvo tai, kad posėdyje nedalyvavo nei pats P. Purylkinas, kuris šiuo metu dar yra Vokietijoje, nei „Baltiklitos“ savininkai ar vadovai, kurie atsiuntė savo advokatą.

„Reikia dalyvauti posėdžiuose arba deleguoti ką nors. Mes negalime irgi šitaip dirbti. Dviese ar trise atsisėdę priimti sprendimus, kada žmonių nėra, kas rašo“, – sakė VDI atstovas.

Pats P. Purylkinas DELFI aiškino, kad atvykti į Vilnių negalėjo, nes, pirma, esą iš jo buvo pavogtas pasas, antra, jis tiesiog neturi pinigų.

„Metro ištraukė, net nepastebėjau. Dabar sprendžiu šį klausimą, einu į ambasadą, policiją“, – apie pavogtą pasą kalbėjo ukrainietis.

Aš neturėjau iš ko gyventi, atsidūriau sunkioje padėtyje, neturėjau pinigų maistui ir negalėjau padėti savo šeimai. Pridariau skolų, tikėdamas, kad darbdavys galų gale sumokės man mano uždirbtus pinigus. Jis kiekvieną savaitę žadėjo, bet nemokėjo! Net turėjau lėšų grįžti namo.
P. Purylkinas

P. Purylkino finansinė padėtis taip pat nepavydėtina. Net ir dirbant autobuso vairuotoju, atlyginimas nuolat vėluodavo.

„Aš neturėjau iš ko gyventi, atsidūriau sunkioje padėtyje, neturėjau pinigų maistui ir negalėjau padėti savo šeimai. Pridariau skolų, tikėdamas, kad darbdavys galų gale sumokės man mano uždirbtus pinigus. Jis kiekvieną savaitę žadėjo, bet nemokėjo! Net neturėjau lėšų grįžti namo“, – pasakojo vyras.

Vis dėlto, P. Purylkinas žada nepasiduoti ir jei labai reikės, atvažiuos reikalų aiškintis į Vilnių.

„Neturiu finansinių galimybių atvažiuoti į Vilnių, bet jei labai reikės, atvažiuosiu. O kad buvo toks susitarimas, gali patvirtinti kiti vairuotojai“, – apie „vokelyje“ mokamas algas kalbėjo jis.

P. Purylkinui nedalyvaujant darbo ginčo komisijos posėdyje, „Baltiklita“ advokatas jį patį apkaltino keliais dalykais.

Pirma, esą jis padarė žalą savo vairuojamam autobusui. „Darbdavys dar kažką planuoja dėl padarytos žalos inicijuoti“, – sakė A. Petruškevičius.

P. Purylkinas aiškino, kad ant autobuso tebuvo įbrėžimas.

„Bet tai ne tokia žalos suma, kurios man nesumokėjo. Tas autobusas jau milijoną kilometrų nuvažiavęs. Ten tiesiog įbrėžimas, Vokietijoje būna siaurų kelių“, – aiškino ukrainietis.

Antra, esą P. Purylkinas neatvykdavo į darbą ir t.t.

„Pats jis į darbą nėjęs, ten naktį surašyta, kad pravaikštos. Ten daug visko negero. Kad jis būtų buvęs, būtų buvę galima ir pasiaiškinti, kiek teisingi tie visi dokumentai“, – apibendrino A. Petruškevičius.

Sunkiai suvokiama

Visas P. Purylkino pasakojimo detales DELFI patvirtino dar du buvę „Kompass Komfort“ darbuotojai – lietuvis K. Michailovas ir graikas D. Montamidis.

„Ten žmogus iš Ukrainos atvažiavo, aš liudininkas, mes kartu dirbome, važiavome keletą kartų į Vokietiją. Ten daug lietuvių, latvių, graikų, baltarusių ir ukrainiečių. Aš tikrai galiu viską patvirtinti, ką jis pasakė – žodis į žodį“, – sakė šiuo metu Islandijoje autobuso vairuotoju dirbantis K. Michailovas.

Lietuvis piktinosi, kad tokie dalykai vyksta XXI amžiuje.

„Tiesiog I. Boreicha žino, kad P. Purylkinas neturi pinigų, iš Ukrainos paprastas žmogelis, nieko jis nepatvirtins, niekur nevažiuos“, – kalbėjo jis.

K. Michailovas ir D. Montamidis taip pat patvirtino, kad pagrindinę atlyginimo dalį gaudavo „vokelyje“.

„Pinigai „vokeliuose“ – galiu patvirtinti ir mokesčių inspekcijai, jei reikės. Čia pirma. Antra, važiavimai tik naktimis. Nėra dieninių važiavimų toje firmoje. Pagalvokite – 30 dienų dirbi. Pastoviai trūksta laiko. Jis (I. Boreicha – DELFI) gudrus, sugalvojo kaip nemokėti mokesčių Vokietijoje. Sugalvojo tas dvi įmones. Sako: arba eik į lietuvišką kontraktą, arba mes atsisveikiname. Aš išėjau. Tik dėl to“, – DELFI sakė K. Michailovas.

Apie I. Boreichos tėvą E. Boreichą lietuvis atsiliepė taip: „Jis yra kaip zicpirmininkas Funtas iš „Aukso veršio“ (rusų rašytojų Iljos Ilfo ir Jevgenijo Petrovo romanas – DELFI). Jis nieko nevaldo, bet pastatytas kaip direktorius tose įmonėse. Jis nieko nereiškia ir nevykdo. Viską – moka atlyginimus „vokeliuose“ tas Igoris“.

Jūs net neįsivaizduojate, jie ten nevalgo, tam vagonėlyje gyvena, I. Boreicha viską atskaičiuoja iš jų atlyginimų, sugalvoja visokius. Man tiesiog... Aš pagailėjau to žmogaus Pavlo. Jis manęs paprašė, aš jam padėjau. Man tai nusispjaut ant to viso. Jeigu reikės, aš ir teisme patvirtinsiu, ir yra mūsų žmonių daug.
K. Michailovas

K. Michailovas pasakojo, kad pagailėjo P. Purylkino, todėl nusprendė jam padėti.

„Jūs net neįsivaizduojate, jie ten nevalgo, tam vagonėlyje gyvena, I. Boreicha viską atskaičiuoja iš jų atlyginimų, sugalvoja visokius. Man tiesiog... Aš pagailėjau to žmogaus Pavlo. Jis manęs paprašė, aš jam padėjau. Man tai nusispjaut ant to viso. Jeigu reikės, aš ir teisme patvirtinsiu, ir yra mūsų žmonių daug“, – kalbėjo lietuvis.

Tuo metu graikas D. Montamidis tik juokėsi iš DELFI sužinojęs, kad I. Boreicha visus kaltinimus neigia.

„Ten košmariškos sąlygos. Alga „vokelyje“, didžioji dalis – apie pusantro tūkstančio“, – sakė šiuo metu Vokietijoje gyvenantis vyras.

Labai nustebo ir viską neigia

Registrų centro duomenimis, tiek „Baltiklita“, tiek „Baltikturistas“ priklauso Vokietijoje gyvenančiam Efimui Boreichai, kuris gimęs 1948 metais.

Abi įmonės registruotos 2015 metais. Ypač įdomus jų adresas – Perkūnkiemio g. 13-91, Vilnius. Tai yra vieta, kur registruojama šimtai įmonių.

VDI duomenimis, „Baltiklita“ yra laikinojo įdarbinimo įmonė. „Sodros“ duomenimis, kovo 16 dieną ji turėjo 19 darbuotojų. Jos vasario atlyginimų vidurkis siekė 442,38 euro, kas atitinka DELFI pašnekovų pasakojimus.

Tuo metu „Baltikturistas“, „Sodros“ duomenimis, kovo 16 dieną turėjo tik du darbuotojus. Tačiau įmonė turi net 13 transporto priemonių. Valstybinės kelių transporto inspekcijos duomenimis, „Baltikturistas“ turi bendrijos licenciją vežti keleivius. Visi šie faktai taip pat atitinka DELFI pašnekovų pasakojimus.

Diuseldorfo panorama

Tačiau I. Boreicha neigė tiek P. Purylkino, tiek jo buvusių bendradarbių pasakojimus.

Visų pirma Maskvoje gimęs, bet 24 metus Vokietijoje gyvenantis verslininkas labai stebėjosi, kad jam skambina žurnalistas iš Lietuvos.

Jis taip pat tvirtino, kad tokių įmonių kaip „Baltiklita“ ir „Baltikturistas“ net nežino, todėl negalėjo joms vadovauti ar jų darbuotojams mokėti atlyginimus „vokeliuose“.

„Tokios įmonės kaip „Baltiklita“ nežinau, nieko bendro su ja neturiu“, – teigė I. Boreicha.

Pastebėjus, kad minėtos įmonės priklauso jo tėvui – E. Boreichai, pašnekovas teigė, kad nieko bendro neturi ir su juo.

„Su tėvu nieko bendro neturiu. Kreipkitės į mano tėvą“, – teigė „Kompass Komfort“ vadovas ir pridūrė, kad su savo tėvu nebendrauja.

Registrų centro duomenimis, E. Boreichos (tėvo) deklaruota gyvenamoji vieta yra 15 min. kelio pėstute nuo „Kompass Komfort“ būstinės.

I. Boreicha taip pat sakė, kad žmogaus vardu P. Purylkinas nepažįsta.

„Kompass Komfort“ šiuo metu pilnu etatu dirba šeši vairuotojai, turime du autobusus“, – sakė įmonės vadovas.

Tačiau savo internetinėje svetainėje įmonė informuoja, kad turi bent penkis didelius autobusus ir dar keturias kitas transporto priemones.

„Vokietijoje yra įstatymai, kurių aš laikausi. Jei jums kas nors atrodo (kad moku „vokelyje“ – DELFI), reikia žegnotis. Manau, kad į jus kreipėsi kas nors iš buvusių vairuotojų, kurie dėl tam tikrų priežasčių pas mane nebedirba. Buvo tokių, kurie gerdavo, sudaužė mašiną. Yra tokių“, – pokalbį baigė I. Boreicha.

Baudos

Kaip DELFI informavo Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) komunikacijos vadovas Darius Buta, už atlyginimų mokėjimą „vokeliuose“, pagal Administracinių nusižengimų kodeksą, darbdaviams gresia tokios baudos:

Nuo 150 iki 1450 eurų už Darbo kodekse, kolektyvinėje arba darbo sutartyje nustatytos darbo užmokesčio apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos pažeidimą. Šį pažeidimą padarius pakartotinai, gali būti skirta 1450–3 tūkst. eurų siekianti bauda.

Tyčinis darbo užmokesčio apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos pažeidimas arba darbo užmokesčio ir kitų su darbo santykiais susijusių išmokų, neįtrauktų į buhalterinės apskaitos dokumentus, išmokėjimas užtraukia nuo 2,7 tūkst. iki 6 tūkst. eurų atsakomybę.

Darius Buta

„Prie visų baudų, žinoma, priskaičiuojami nesumokėti mokesčiai, delspinigiai“, – pridūrė D. Buta.

Pagal Baudžiamąjį kodeksą, tas, kas apgaulingai tvarkė teisės aktų reikalaujamą buhalterinę apskaitą arba paslėpė, sunaikino ar sugadino apskaitos dokumentus, jeigu dėl to negalima visiškai ar iš dalies nustatyti asmens veiklos, jo turto, nuosavo kapitalo ar įsipareigojimų dydžio ar struktūros, baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki ketverių metų.

Už tokias veikas atsako ir juridinis asmuo.

Atlyginimus „vokelyje“ gaunantiems darbuotojams jokios sankcijos ar baudos nenumatytos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (338)