Knygoje „The Essentials of Business Etiquette“ (liet. Verslo etiketo pagrindai) Barbara Pachter rašo apie taisykles, kurias žmonės privalo žinoti, jeigu nori tinkamai elgtis ir save pristatyti verslo aplinkoje.

Štai patys svarbiausi patarimai iš B. Pachter knygos apie tai, kaip prisistatyti, kaip rengtis ir ką užsakyti restoranuose.

Kai esate kam nors pristatomas, visada atsistokite

Knygos autorė rašo, kad stovėjimas padeda būti pastebėtu. Jeigu jūs nestovite, kitiems darosi lengviau jus ignoruoti. Jeigu esate užkluptas netikėtai ir negalite atsistoti, turite pasilenkti į priekį ir parodyti, kad atsistotumėte, jeigu tik galėtumėte.

Visada pasakykite savo pilną vardą

Verslo situacijose turite naudoti savo vardą ir pavardę, taip pat turėtumėte atkreipti dėmesį į tai, kaip kiti nori būti pristatyti. Jeigu jūsų vardas yra labai ilgas ar jį sunku ištarti, turėtumėte apsvarstyti galimybę jį pasikeisti. Arba galima užrašyti savo vardo ir pavardės tarimą ant vizitinės kortelės.

Visada rankos paspaudimą inicijuoja aukštesnio rango žmogus ar šeimininkas

B. Pachter teigia, kad šiais laikais darbo vietoje, nepriklausomai nuo lyties, pirma ranką duoda šeimininkas arba aukštesnio rango asmuo: „Jeigu aukštesnio rango asmuo iškart to nepadaro – dažnai tai nutinka dėl lyčių sukeltos painiavos – žemesniojo rango asmuo nesvarstydamas turėtų ištiesti ranką“.

Bet kuriuo atveju, rankų paspaudimas turi įvykti. Štai Jungtinėse Amerikos Valstijose rankos paspaudimas – verslo pasisveikinimas. Jeigu norite, kad į jus būtų žiūrima rimtai, ranką privalote paspausti ir tai turite padaryti teisingai.

Deramai apsirenkite

„Drabužiai, svarbi neverbalinio bendravimo forma, gali sustiprinti žmogaus profesinę reputaciją arba sumenkinti jo ar jos patikimumą. Savo drabužių pasirinkimu jus siunčiate profesinę žinutę“, – rašo knygos autorė.

Visada privalu sužinoti renginio, susitikimo ar apsilankymo restorane aprangos kodą ir įsitikinti, kad jūsų drabužiai jį atitinka.

Pokalbio metu padėkokite tik kartą ar du

B. Pachter pataria nepiktnaudžiauti padėkomis: „Pakanka žodį „ačiū“ pokalbio metu pasakyti kartą ar du, kitaip jūs galite sumenkinti jo poveikį ar galimai pasirodyti šiek tiek bejėgis ir susirūpinęs“.

Padėkos laišką išsiųskite kiekvienam dalyvavusiam

Per 24 valandas visiems, kuriems norite padėkoti, turite išsiųsti padėkos laišką, būtinai kiekvienam asmeniškai. „Jeigu svarstote, kokį laišką siųsti – elektroniniu paštu ar ranka rašytą – atsižvelkite į tai, kad įprastu paštu jis gali keliauti kelias dienas, o elektroniniu paštu adresatą pasieks kone iškart, – pataria verslo etiketo žinovė. – Šis laiko skirtumas gali būti svarbus po darbo interviu, jeigu sprendimas samdyti buvo priimtas greitai“.

Telefoną palikite kišenėje

Šiais laikais visi ir visur su savimi nešasi telefoną, tačiau venkite jį išsiimti susitikimų metu. Jums gali kilti pagunda parašyti trumpąją žinutę ar pažiūrėti elektroninį paštą, tačiau kad ir kaip slaptai tai darysite, tai pastebima ir nemandagu.

Taip pat nedera pasidėti telefono ant stalo, jeigu su kažkuo susitinkate. Taip jūs tam asmeniui leidžiate suprasti, kad esate pasirengęs bet kuriuo momentu bendravimą su juo iškeisti į bendravimą su kažkuo kitu.

Niekada niekam nepatraukite kėdės

Svečiui atidaryti duris tikrai galima, tačiau B. Pachter pataria niekada niekam, nepriklausomai nuo lyties, netraukti kėdės. Verslo aplinkoje šios socialinės lyties taisyklės negalioja. Ir vyrai, ir moterys, patys gali atsitraukti ir prisitraukti savo kėdes.

Nekryžiuokite kojų

Uždėti koją ant kojos mėgsta ir vyrai, ir moterys, tačiau verslo etiketo ekspertės teigimu, profesinėje aplinkoje tai gali blaškyti ar net atrodyti pernelyg seksualiai.

Kai kažką rodote, pirštus suglauskite

„Rodykite ištiestu delnu, pirštus laikykite suglaudę. Jeigu rodote smiliumi, tai atrodo agresyviai, – rašo B. Pachter. – Rodyti pirštais mėgsta ir vyrai, ir moterys, tačiau dailiosios lyties atstovėms šis gestas labiau būdingas nei vyrams“.

Visada du kartus pasitikrinkite, ar pasirinkote teisingą elektroninio laiško gavėją

Atkreipkite dėmesį, kai iš adresų knygutės pasirenkate gavėjo vardą. Labai lengva pasirinkti ne tą vardą, net kai to iš tikrųjų nenorite.

Visada duoną laužykite rankomis

B. Pachter pataria per verslo pietus niekada nesinaudoti peiliu, jeigu norite pasmulkinti savo bandeles. „Perlaužkite bandelę pusiau, paskui kiekvieną kartą atsilaužkite gabalėlį, o jeigu esate pasiruošę jį suvalgyti, prieš tai užsitepkite sviesto“, – pataria verslo etiketo žinovė.

Neužsakykite nieko pernelyg brangaus

Jeigu užsakysite, pavyzdžiui, brangų kepsnį ar omarą, atrodysite taip, lyg norėtumėte pasinaudoti jus papietauti pakvietusiu asmeniu. „Tačiau jeigu pietų šeimininkas kažką rekomendavo, galite užsisakyti bet ką iš pasiūlytų patiekalų, nors ir tokiu atveju geriau nesirinkti brangiausio“, – sako B. Pachter ir priduria, kad ta pati taisyklė galioja ir vynams.

Taip pat būkite atsargūs, kai padavėjas pasiūlo „specialų patiekalą“. Dauguma padavėjų siūlydami specialius vakaro patiekalus nepamini kainos. Šie patiekalai gali kainuoti nuo 10 iki 40 procentų daugiau už įprastus meniu patiekalus, o verslo aplinkoje bus nepatogu paklausti jo kainos. Tad geriau to paprasčiausiai vengti.

Savo lėkščių nestumdykite ir nekraukite į krūvą

„Jūs nesate padavėjas, – rašo B. Pachter. – Leiskite patarnaujančiam personalui atlikti savo darbą“. Be to, jeigu kitas žmogus (ar žmonės), su kuriuo pietaujate, dar nebaigė valgyti, jis gali jaustis skubinamas, o jūs galite pasirodyti nemandagus.

Kai renkatės maistą, derinkitės prie svečio

Tai reiškia, kad jeigu jūsų svečias užsisakė užkandį ar desertą, turite sekti jo pavyzdžiu. „Juk jūs nenorite savo svečią priversti pasijausti nepatogiai, kai jam teks valgyti vienam“, – savo knygoje rašo B. Pachter.

Niekada neprašykite maisto supakuoti išsinešimui

„Čia atėjote spręsti verslo reikalų, o ne dėl maisto likučių, – toliau rašo B. Pachter. – Maišeliai maistui puikiai tinka šeimos pietums, tačiau ne verslo susitikimų metu“.

Tiksliai žinokite, kur dėti lėkštes ir stalo sidabrą

B. Pachter rašo: „Maistas dedamas į kairę nuo pietų lėkštės. Jeigu stalas padengtas teisingai, jūsų duona, salotos ar bet koks kitas patiekalas bus padėtas į kairę nuo pietų lėkštės. O štai gėrimai dedami į dešinę nuo pietų lėkštės. Bet koks gėrimas ar taurė bus padėta į dešinę nuo jūsų lėkštės“.

Tas pats galioja ir su stalo įrankiais. Šakutės dedamos į kairę, o peilis ir šaukštas – į dešinę.

Visada moka šeimininkas

„Jeigu jūs pakvietėte, jūs esate pietų šeimininkas, todėl jūs, nepriklausomai nuo lyties, privalote apmokėti sąskaitą. Kas tada, jeigu svečias vyras pasisiūlo sumokėti? Moteris turi keletą pasirinkimų. Ji gali pasakyti: „Moku ne aš, apmoka firma“. Arba ji gali atsiprašyti stalo ir atsitraukusi nuo svečių apmokėti sąskaitą. Ši galimybė galioja ir vyrams, tai labai rafinuotas sąskaitos apmokėjimo būdas“, – toliau rašo verslo etiketo žinovė.

Tačiau esmė tame, kad dėl sąskaitos apmokėjimo peštis nereikia. Jeigu vyras svečias primygtinai pageidauja apmokėti sąskaitą nepaisant moters šeimininkės pastangų, jam reiktų leisti tai padaryti.

Mokėkite mandagiai pasitraukti

B. Pachter teigia, kad norint pasitraukti būtina dalyvauti pokalbyje: „Prisiminkite, kad kai kalbate, turite galimybę pasitraukti. Tuo metu, kai kontroliuojate situaciją, pasitraukimas bus sklandesnis“.

Jeigu jums reikia užbaigti pokalbį, turėkite pasiruošę keletą frazių. Galite pasakyti „Buvo malonu susitikti“ arba „Buvo malonu pakalbėti“, arba „Susitiksime kitą savaitę susirinkime“.

Taip pat galima atsiprašyti į tualetą, atsinešti maisto, ar pasakyti, kad norite šnektelėti su kažkuo, kol tas žmogus dar neišėjo.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)