Įrenginys sukosi per greitai

63 metų Lilijos Perevertailovos name, esančiame Tauralaukyje, šalto vandens skaitiklį bendrovė „Klaipėdos vanduo“ įrengė prieš ketverius metus. Vienoje spintoje buvo sumontuoti ir penki kaimynų įrenginiai.

Klaipėdietė pasakojo, kad jai visada kilo įtarimas, kad skaitiklio rodmenys nėra tikslūs. Moteris tvirtino pastebėjusi, jog sunaudoja per daug vandens.

Pasak L.Perevertailovos, ji gyvena viena, o skaitiklis rodydavo, kad išnaudoja 10–15 kub. metrų vandens per mėnesį. Suvartoto šalto vandens vidurkis per mėnesį pusketvirtų metų laikotarpiu viršijo 13 kub. metrų.

„Nesupratau, kodėl sunaudoju tiek daug vandens. Daržų juk nelaistau, o gyvenu viena. Kelis kartus pati bandžiau išsiaiškinti, ar skaitiklis rodo tiksliai. Pripyliau vandens į 5 litrų talpos plastikinę tarą. Skaitiklis rodė 6,5 litro“, – prisiminė klaipėdietė.

Iš šešių sušalo vienas

Pernai lapkritį moteris kreipėsi į įmonę „Klaipėdos vanduo“, kad ši patikrintų skaitiklį.

„Manęs paklausė, ar noriu dalyvauti patikrinime. Pasakiau, kad taip. Atvažiavau sutartu laiku, tačiau sužinojau, kad skaitiklis buvo patikrintas be manęs“, – pasakojo moteris.

L.Perevertailovai buvo paaiškinta, kad skaitiklis yra sušalęs ir netinkamas naudoti. Klaipėdietės buvo paprašyta pasirašyti ant patikrinimo akto.

„Parašiau, kad su išvadomis nesutinku, nes įrenginys buvo patikrintas be manęs“, – pasakojo moteris.

Po patikrinimo L.Perevertailova sulaukė prašymo iš įmonės „Klaipėdos vanduo“ už sušalusį skaitiklį sumokėti 160 litų. Moteris su tuo nesutiko.

Įtarimų jai sukėlė ir tai, kad specialioje dėžėje yra šeši skaitikliai, o sušalo tik vienintelis jos.

„Kuo aš čia dėta, jei skaitiklis netinkamas naudoti? Jei mano skaitiklis sušalo, tai ir kiti penki turėjo sušalti. Be to, ir to šalčio tuomet nebuvo. O įrengiant apie jį išvis niekas neužsiminė. Jei būtų sušalęs, manau, jis net nebūtų sukęsis“, – dėstė klaipėdietė.

Sulaukė grėsmingo laiško

Iš pradžių moteris bendrovei „Klaipėdos vanduo“ atsisakė mokėti už sugedusį skaitiklį. L.Perevertailova dėl jo kreipėsi į vieną įmonės vadovų.

„Susitikimo metu jis paprašė savo darbuotojų atnešti mano skaitiklį, kad pažiūrėtų, ar šis buvo sušalęs. Tačiau pavaldinys pasakė, kad iš jo liko tik korpusas. Nesuprantu, kaip jie galėjo išmesti mano skaitiklį, jei aš nesutikau su patikrinimo išvadomis? Tai kelia įtarimų“, – pastebėjo klaipėdietė.

Pasak moters, po poros dienų iš bendrovės „Klaipėdos vanduo“ ji gavo grasinamą laišką. Jame buvo rašoma, kad nesumokėjusi už sugadintą skaitiklį klaipėdietė bus įtraukta į skolininkų sąrašą.

„Nusibodo nervintis, nuėjau ir sumokėjau. Svarsčiau galimybę kreiptis į teismą, bet nenorėjau gadintis sveikatos, nors manau, kad būčiau laimėjusi. Vandentiekininkai nebūtų galėję įrodyti, kad skaitiklis tikrai sušalo. Įrenginį juk jie išmetė“, – teigė vartotoja.

Pensininkė neslėpė, kad 160 litų jai – dideli pinigai.

„Vieni nuostoliai – ir už vandenį permokėjau, ir už skaitiklį dar teko sumokėti“, – guodėsi moteris.

Vartotoją kaltina melu

Įmonės „Klaipėdos vanduo“ Pardavimų departamento direktorius Dangeras Aleksandrovas tvirtino, kad situacija jam žinoma. Su moterimi jis bendravo ir pats.

„Kai vartotoja atvyko pas mane, ji tvirtino, kad nedalyvavo skaitiklio patikrinime. O meistrai teigė, kad moteris buvo. Įrenginys išardytas prie jos. Pakvietus meistrus, vartotoja pradėjo “mėtytis„, ar dalyvavo, ar nedalyvavo patikrinime“, – teigė vadovas.

Pasak D.Aleksandrovo, meistrai jam pasakojo, kad moteris patikrinimo metu elgėsi neadekvačiai – ji esą sukėlė skandalą, kad skaitiklis sugedęs. Vadovas pabrėžė, kad įrenginio sušalimo faktas buvo įrodytas.

Direktorius tikino, kad jam pačiam buvo įdomūs moters įtarimai, kad skaitiklis rodo netikslius parodymus. Dėl to buvo išanalizuoti jos pateikti vandens suvartojimo duomenys.

„Paaiškėjo, kad moteris tiek su senuoju, tiek su naujuoju skaitikliu sunaudoja panašų kiekį vandens. Neradome priežasčių, kad jo suvartota per daug, nors 13 kub. metrų vienam žmogui yra nemažai. Kyla klausimas, ar tikrai žmogus gyvena vienas, kaip tvirtina. Manau, kad ne“, – svarstė vadovas.

Naudojo per mažai vandens?

D.Aleksandrovas pasakojo, kad atvejų, kai įrengtas skaitiklis sugenda dėl šalčio, pasitaiko labai dažnai. Dažniau taip būna su įrenginiais, kurie sumontuoti senų privačių namų rūsiuose.

Specialiose dėžutėse įrengti skaitikliai sušąla rečiau, nes jos dažniausiai būna apšiltintos.

Direktoriaus teigimu, taip pat nieko nuostabaus, kad sušalo tik vienas iš šešių spintoje įrengtų skaitiklių.

Anot vadovo, gali būti, kad dėžutė buvo netinkamai apšiltinta, neįjungtas šildymas, o moteris vartojo mažiau vandens nei kiti. Dėl to ir galėjo sušalti jos skaitiklis.

Tačiau iš ataskaitos matyti, kad L.Perevertailova tikrai sunaudojo nemažai vandens.

D.Aleksandrovas aiškino, kad, tiekėjui įrengiant skaitiklį, vartotojas pagal sutartį įsipareigoja rūpintis jo apsauga. Tai numato ir teisės aktai. Numatyta, kad vartotojas įrenginį turi apsaugoti ir nuo sušalimo.

Jei skaitiklis sušalo ar buvo kitaip sugadintas, vartotojas, kuris juo naudojasi, turi atlyginti žalą.

Būna, kad ir perkaista

Anot vadovo, tas pats skaitiklis naudojamas daug kartų ir daug metų. Įrenginys valomas, tvarkomas, atliekama jo metrologinė patikra ir naudojamas tol, kol susidėvi. Dėl to reikalaujama atlyginti žalą.

„Viskas priklauso nuo žmogaus. Vartotojai žino, kad skaitiklį reikia saugoti nuo šalčio“, – pabrėžė vadovas.

Dėl skaitiklių pasitaiko ir labai keistų situacijų. D.Aleksandrovas pasakojo, kad viena įmonė kas savaitę kviesdavosi dėl sušalusio įrenginio.

„Skaitiklis atrodė lyg sušalęs. Pirmas požymis – įrenginio išsipūtimas. Jame atsiradęs ledas išlanksto plastiką. Įmonei pradėjome aiškinti, kad įsijungtų šildymą. Jos atstovai tvirtino, kad tai yra padarę. Paaiškėjo, kad skaitiklis ne sušalęs, o suviręs nuo karščio. Specialus laidas taip įkaitino vamzdį, kad išsilydė įrenginio plastikas“, – teigė D.Aleksandrovas.

Komentaras

Liudmila Vaitkuvienė, Lietuvos metrologijos inspekcijos Klaipėdos apskrities skyriaus viršininkė

Vandens skaitikliai turi būti įrengti patalpose, kuriose temperatūra yra ne žemesnė nei 5 laipsniai šilumos. Priešingu atveju vidaus vamzdynuose ir įrenginyje esantis vanduo gali užšalti. Dėl to gali sutrikti vandens tiekimas ir sugesti skaitiklis. Mokėti už tokių avarijų likvidavimą ir sugadintus skaitiklius turi patalpų savininkas, tai numatyta bendrovės ir klientų sutartyse. Visiškai įmanoma, kad sušaltų tik vienas skaitiklis. Tekantis vanduo užšąla ir esant žemesnei temperatūrai, o stovintis – vyraujant ir aukštesnei. Norint to išvengti, skaitiklio sumontavimo vietoje reikia palaikyti reikiamą temperatūrą. Įrenginio pasuose įspėjama, kad jį reikia saugoti nuo užšalimo, nes ledas šį daiktą nepataisomai sugadina. Tačiau aparato savininkas yra vandens tiekėjas. Pasas yra pas jį, tad vartotojas ne visada gali susipažinti su keliamais reikalavimais. Sušalęs skaitiklis gali suktis per greitai, per lėtai ar visiškai sustoti. Kai vartotojai kreipiasi į mus kilus ginčui su tiekėju, mes patys negalime patikrinti skaitiklio. Galime dalyvauti, kai patikrą atlieka tiekėjas. Kai kilo ginčas, įmonė galėjo pasikviesti mus. Nepriklausoma ekspertizė kainuoja nemažus pinigus. Pastaruosius dvejus metus nusiskundimų dėl netiksliai rodančių skaitiklių nesame gavę. Paprastai esant tokiems skundams dažniausiai paaiškėja, kad skaitiklis pažeistas dėl vartotojo kaltės. Tai nustačius, žmonės atsiima pretenzijas.

Ką daryti, jei sugedo skaitiklis

Jei vartotojas įtaria, kad skaitiklis veikia netiksliai, pirmiausia turi kreiptis į vandens tiekėją, kuris atlieka įrenginio būklės kontrolę.

Atliekant tikrinimo procedūras, gali dalyvauti ir pats vartotojas.

Jei vartotojas nesutinka su specialisto išvadomis, jis gali kreiptis į Metrologijos inspekciją.

Ši gali tarpininkauti dėl nepriklausomos ekspertizės atlikimo.

Ją paprastai atlieka Lietuvos energetikos institutas.

Jei ekspertizės išvados patvirtins tiekėjo išvadas, už ekspertizę teks mokėti pačiam vartotojui. Priešingu atveju ji nieko nekainuos.