Kaip esą pabrėžiama JAV diplomatų susirašinėjime, problema kilo ir dėl to, kad „Jukos“ imperijos ribos siekė toliau Rusijos, o ten, kur baigėsi Kremliaus jurisdikcija, tradicinės schemos neveikė. Pavyzdžiui, „Jukos“ kartu su Lietuvos vyriausybe nuo 2002 m. valdė vienintelę Baltijos šalyse naftos perdirbimo gamyklą „Mažeikių nafta“. Kai kompanijoje „Jukos“ prasidėjo bėdos, „Mažeikių nafta“ tapo gardžiu kąsneliu tiems, kurie sukėlė „Jukos“ rūpesčių.

Lietuvos vyriausybė susidūrė su dilema, tačiau nepaisant Rusijos vyriausybės laiškų ir užuominų sustabdyti naftos tiekimą į naftos perdirbimo gamyklą, Lietuvos valdininkai nusprendė, kad geriau patirti nuostolių ir netekti dalies naftos iš Rusijos, negu atiduoti strategiškai svarbią gamyklą Kremliui artimoms bendrovėms. 2006 m. gegužę valstybės paskelbtą viešą konkursą dėl „Mažeikių naftos“ pirkimo laimėjo didžiausias Lenkijos naftos koncernas „PKN Orlen“.

Paskui prasidėjo įdomiausia. Esmė tokia, kad iki 2006 m. Lietuvos naftos perdirbimo gamykla gaudavo naftos dviem būdais – iš Primorsko per Butingės terminalą ir naftotiekiu „Družba“, nutiestu dar sovietiniais laikais. Tiesa, paaiškėjus, kas laimėjo konkursą, naftotiekio „Družba“ ruože, kuriuo buvo tiekiama nafta į Lietuvą, staiga įvyko avarija.

Amerikiečių diplomatų šaltinių naftos kompanijose teigimu, I. Sečinas gerokai prieš avariją nurodė nebetiekti Mažeikių gamyklai naftos „Družbos“ naftotiekiu. Tikėtasi, kad Lenkijos koncernas, laimėjęs naftos perdirbimo gamyklos konkursą, tačiau netekęs didžiosios tiekiamos naftos dalies, pats atsisakys sandorio, nė nesulaukęs Europos Sąjungos pritarimo. Bet Lietuva atsakydama pagrasino uždaryti geležinkelį, ir paaiškėjo, kad Kremliaus ištekliai riboti – vis dėlto nesiryžta uždaryti Primorsko uosto naftos prekiautojams.

Kad ir kaip Kremliuje norėta perimti buvusį „Jukos“ turtą, uždarius prekiautojams Primorsko uostą, naftos tiekimas nutrūktų ir V. Putino draugo Gennadijaus Timčenkos kompanijai „Guvnor“, rašoma „Novaja gazeta“ ir pabrėžiama, kad 2006 – 2007 m. prekyboje per Primorską „Guvnor“ dalis, lyginant su kitais tiekėjais, buvo didžiausia.

Naftotiekis „Družba“ iki šiol nesutaisytas, o „Guvnor“ ir toliau sėkmingai gabena naftą į Lietuvos naftos perdirbimo gamyklą iš Primorės į Būtingę, kasmet didindama apimtis. Galima į valias grasinti kaimynams, kol tai nesusiję su interesais tų energetikos srityje dirbančių fizinių asmenų, apie kuriuos žino tik Vladimiras Putinas, rašoma straipsnio pabaigoje.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją