Turbūt manote, kad tokios reklamos niekur nesate matę ir nepamatysite, o aš galiu tvirtinti, kad tikrai matėte ir ne vieną kartą. Būtent taip skamba darbo ieškančiojo per dieną perskaitomos dešimtys „reklamų“. Taip, tos reklamos vadinasi darbo skelbimais.

Darbo skelbimai – ne reklama, sakote? Drįsčiau prieštarauti atkreipdama Jūsų dėmesį į tai, kad abiem atvejais anglų kalboje tam naudojamas tas pats žodis: advert arba ad. Skeptikai dabar turėtų prieštarauti numodami ranka į lingvistines subtilybes ir argumentuodami, jog dešimtis metų paprastas reikalavimų aprašymas puikiai veikė: niekas juo nesiskundė ir kandidatai (darbo pasiūlymų pirkėjai) visai noriai juos „vartoja“.

Teisybė – veikė, bet taip pat teisybė, kad su kiekviena diena veikia vis mažiau.

Kiek puikių kandidatų atsiliepia į darbo skelbimus?

Tai retorinis klausimas, į kurį mums atsakymą diktuoja elementari statistika: nedarbo lygis mažėja keleri metai iš eilės, todėl šiuo metu yra nepalankus laikas darbdaviams.

Kai tokių darbo aprašymų daugėja geometrine progresija, o potencialių darbuotojų ta pačia progresija mažėja, laikas pagalvoti, kaip išsiskirti iš tų šimtų žinučių, skelbiančių „ateikit dirbti pas mus, nes mums reikia gerų darbuotojų”.

Darbo skelbimas – tai ne reikalavimų sąrašas

Dauguma darbdavių įsitikinę, kad informaciją, kuri yra svarbi jam, galima taip tiesmukai pateikti ir kandidatui. Todėl daugelį darbo skelbimų pavadinčiau tiesiog reikalavimų sąrašu: man reikia, kad šoktum bent keliais stiliais, dainuotum nuo soprano iki kontralto, pats sau akompanuotum dūdele ir prie viso to būtum sąžiningas bei gražus.

Todėl dažniausiai darbo skelbimuose darbdaviai daugiausia ir skiria dėmesio savo reikalavimams apibūdinti, o ne aprašymui to, kas yra siūloma geidžiamam darbuotojui, kurį toli gražu nėra taip paprasta surasti.(žr. į grafiką).

Pirmiausia – kokie darbuotojo poreikiai?

Tie patys dėsniai galioja tiek parduodant save kaip paslaugų teikėją ar produktų gamintoją, tiek kaip darbdavį. Todėl reikėtų pagalvoti, kaip pristatyti poziciją, kad kandidatui ji būtų įdomi.

Gi pristatydami savo produktą ar paslaugą, greičiausiai, visų pirma, stengtumėtės suprasti vartotojo poreikį ir atsiliepdami į jį parodyti vertę.

Darbuotojas – ne klientas, sakysite?

Teisybė. Kaip klientas yra daugiau nei klientas, taip ir darbuotojas yra daugiau nei tik darbuotojas. Jie – Jūsų verslo partneriai, padedantys pasiekti įmonės tikslų bei prisideda prie bendro rezultato, netgi jeigu tai yra tik nedidelis indėlis. Tačiau ir jis svarbus – juk retai kada vieno kliento pardavimai sudaro visą Jūsų įmonės apyvartą, ar ne?
Dėl tos priežasties darbo skelbimo struktūrą rekomenduočiau keisti iš esmės (žr. į grafiką).


O dabar apie kiekvieną iš jų detaliau.

Pozicijos tikslas iškalbingesnis už darbo pobūdžio aprašymą

Vietoj darbo pobūdžio (pavyzdžiui – šlavimas) geriau nurodyti tikslą (pavyzdžiui – per pirmąjį mėnesį reikės iššluoti Katedros aikštę). Taip turite daugiau galimybių sudominti Katedros aikštės mėgėjus ir atrūšiuoti tuos, kurie šios aikštės pakęsti negali.

Gal ne visada norisi tuos tikslus ir skaičius tiesiogiai įvardinti viešai publikuojamame skelbime, bet ir nebūtina. Užtenka paminėti, kokiu kriterijumi darbuotojas bus vertinamas: „Jūsų tikslas bus pasiekti iškeltus asmeninius klientų pasitenkinimo rodiklius bei bendrai iškeltus komandos tikslus”.

Kandidatui tai suteiks daug informacijos, t.y., kad jo rezultatai bus matuojami ne tik pagal asmeninį, bet ir komandinį indėlį.

Darbo pobūdį atskleiskite per vertę

Vietoj įprasto pareigybinių instrukcijų nurašymo, galima pademonstruoti tam tikra vertę prie kiekvieno punkto, pavyzdžiui:

„Iš kolegų ar netgi specialiai priskirto mentoriaus, gausite visą su šios pozicijos atsakomybėmis susijusią informaciją“ (tarp eilučių tai byloja: „yra sistema, kuri padės lengviau susigaudyti ir palengvins adaptaciją naujame darbe“);

„Tobulinsite užsienio kalbų žinias bendraujant su kolegomis užsienyje naujos sistemos diegimo klausimais“ (kandidatas girdi: „reikės ne šiaip sau diegti naują sistemą, bet tai reikės daryti tarptautiniu mastu“);

„Priimsite sprendimus savarankiškai, ilgainiui tiesioginiam vadovui atsiskaitant tik vieną kartą per mėnesį“ (tai svarbi informacija tiems, kurie geba prisiimti daug atsakomybės ir nemėgsta mikromanager’ių);

„Tiesioginiame pavaldume bus 5 už tam tikrą sritį atsakingi asistentai / 3-ų tokių ir tokių departamentų vadovai“ (nors čia nėra įvardinta konkreti vertė, ši informacija pati savaime yra vertinga – kandidatas geriau supras įmonės struktūrą ir mastą).

Laiku mokamas atlyginimas nėra pasiūlymo „vinis“

Aprašant savo pasiūlymą reikėtų paminėti ne laiku mokamą atlyginimą (juk šiais laikais tai savaime suprantamas dalykas), bet visas su darbu susijusias vertes. Jeigu esate skandinaviško kapitalo įmonė, propaguojanti socialinę teisybę bei brolybę, kaip iliustraciją galite paminėti keksiukų valgymo tradiciją penktadienio rytais. Tai tik smulkmena, tačiau pasakanti šį tą daugiau nei vien „draugiškas kolektyvas“.

„Nuolatinis tobulėjimas“ irgi skamba gan paviršutiniškai. O jeigu paminėtumėte apie įmonėje taikomą karjeros planą, su kuriuo darbuotojas susipažinęs jau nuo pirmos dienos gali matyti savo būsimo augimo tolimiausią tašką? Nebūtinai jis jį pasieks ar norės juo eiti, bet jeigu apie tai bus supažindintas oficialiai, galbūt pradės labiau mąstyti strategiškai, nei vien tik savo pozicijų ribose.

Reikalavimai – ne daugiau penki

Reikalavimų dalyje svarbu paminėti visas itin specifines žinias ir patirtį, be kurių šios pozicijos išpildyti nepavyks. Bet tai darykite glaustai ir koncentruokitės tik į esmę. Visa kita – kaip ir vieną esminių reikalavimų bet kuriai pozicijai, t.y. sugebėjimą pagrįsti praeityje pasiektus rezultatus faktais, patikrinsite pokalbio metu.

Jeigu Jums niekaip nesiseka sutrumpinti skelbime reikalavimų sąrašo, drąsiai braukite visas asmenines savybes, tokias kaip darbštumas, sąžiningumas, punktualumas, savarankiškumas (apie tai netiesiogiai užsiminėte prie darbo pobūdžio, pamenat?). Sutikite – kandidato vardijamos šios savybės CV akimirksniu neprivers Jūsų patikėti jo sąžiningumu ir darbštumu, taip ir jam jų išvardijimas skelbime nesutrukdys kandidatuoti, netgi jei jis sąmoningai supranta, jog toks nėra. Šias savybes geriausiai tikrinti faktais ir prašyti jų įrodymų darbo pokalbio metu.

Jeigu Jūs ieškote sąmoningo, protingo ir kompetentingo žmogaus, greičiausiai jis sugebės iš aiškiai aprašytų tikslų ir darbo pobūdžio suprasti, ar yra tinkamas, todėl skelbimo pabaigai puikiai užtektų tokios eilutės: „jeigu manote, kad turite reikiamą patirtį ir savybes puikiai susitvarkyti su aukščiau išvardintais pozicijos uždaviniais, tuomet kandidatuokite“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)