„Nepasitikime jumis, ponas Kėvišai. Prašome atsistatydinti“, – pareiškė kultūros ministrė. Taip taip, pakartojo ministras pirmininkas. Tarnybos jau pradėjo patikrinimus. Tačiau – o, retesnis atvejis – ponas Kėvišas nesureagavo. Tada jau žodis prezidentei. Kėvišas nusprendė pagalvoti. Ir. Ponas Kėvišas sako – ne. Gyvename teisinėje valstybėje. Esu nekaltas, nors prieš mane suorganizuotas puolimas, aš nepasiduosiu. Laimėjau konkursą, darbą dirbu puikiai ir liksiu. Kol kas Lietuvos įstatymai nenumato, kad galima atleisti iš darbo vien už tai, kad „nepasitikiu“ – nesu politinio pasitikėjimo pareigūnas.

Absoliučiai revoliucingas elgesys – tokio elgesio dar nesulaukėme nė iš vieno veikėjo. Pasipiktinome – kaip šitaip galima, koks jis nedoras... O – be reikalo. Ne piktintis reikia, o džiaugtis – galbūt, šis revoliucingas elgesys pagaliau privers mūsų valdančiuosius imtis spręsti ne atskirų asmenų, o visos valstybės probleminius klausimus?

Juk problema yra ne ponas G. Kėvišas. Problema yra sistemos trūkumai. Kėvišo atveju, atveriamos dvi didžiulės sprendimų reikalaujančios teisinės sistemos spragos: 1. Vadovų skyrimo tvarkos. 2. Darbuotojų atleidimo tvarkos.
Absoliučiai revoliucingas elgesys – tokio elgesio dar nesulaukėme nė iš vieno veikėjo. Pasipiktinome – kaip šitaip galima, koks jis nedoras... O – be reikalo. Ne piktintis reikia, o džiaugtis – galbūt, šis revoliucingas elgesys pagaliau privers mūsų valdančiuosius imtis spręsti ne atskirų asmenų, o visos valstybės probleminius klausimus?
Jūratė Litvinaitė
G. Kėvišo atvejis puikiai įrodo, kad vadovų skyrimo tvarka mūsuose yra netinkama. LNOBT vadovas – ne pirmasis, kurio skyrimas eiti pareigas kelia abejonių. Tačiau jis pirmasis, kuris išdrįso pasipriešinti aukščiausio lygio spaudimui. Gal tai privers spręsti šią įsisenėjusią problemą? Kėvišo atvejo pagalba politikai turėtų įsisąmoninti, kad neužtenka laimėti rinkimus ir, atėjus į valdžią, išmėtyti neįtinkančius. Nori gero vadovo – sukurk gerą vadovo skyrimo tvarką. Nori skaidraus vadovo – sukurk konkursų skaidrumo tvarką.
Gintautas Kėvišas

Pasižiūrėkime – Kultūros ministrė L. Ruokytė Jonsson jau svarsto vadovų kadencijos kiekio klausimą. Galime diskutuoti, ar tai išspręs problemas, nes, mano manymu, didžiausia problema yra ne kadencijų kiekis, o patys konkursai. Akivaizdu, kad jiems trūksta skaidrumo, atvirumo, nepakankamai svarus institucijos, kurios vadovas renkamas, dalyvavimas vadovo atrankos procedūroje. Svarstytini ir skiriamų vadovų įgaliojimų, kontrolės klausimai. Išrinktas vadovas daugeliu atveju dėl jam suteikiamų įgaliojimų tampa valdovu, galinčiu savavališkai priimti įvairaus lygio ir atsakomybės sprendimus.

Tai senos problemos, ne kartą aptartos viešojoje erdvėje, bet taip ir neišspręstos. Manau, kad Kėvišo atkaklumas – didelė paslauga Lietuvai. Kuo drąsiau Kėvišas priešinsis spaudimui atsistatydinti, tuo mums visiems bus geriau – matydami akivaizdų savo bejėgystės faktą, politikai bus pagaliau priversti peržiūrėti įstatymus dėl vadovų skyrimo tvarkos ir dėl vadovų įtakos bei galių jų vadovaujamose institucijose ribojimo.

Be abejo, ne tik peržiūrėti – bet ir priimti atitinkamus įstatymus, kurie užtikrintų, kad vadovai nevirstų valdovais – tiek vadovavimo trukmės, tiek suteiktų galių prasmėmis. Liūdna, kad tokie įstatymai rastųsi ne dėl eilinių dirbančiųjų, kantriai tupinčių po valdovų padais, bet – kad tik rastųsi. Tikėkimės, politikai supranta, kad Kėvišas – tai precendentas, jis tik naudojasi įstatymų trūkumais. Ir jo figūra – didžiulė rakštis, aplink kurią jau senokai prasidėjęs mūsų sistemos pūliavimas. Sveikimas įmanomas tik pašalinus priežastis.
Išrinktas vadovas daugeliu atveju dėl jam suteikiamų įgaliojimų tampa valdovu, galinčiu savavališkai priimti įvairaus lygio ir atsakomybės sprendimus. Tai senos problemos, ne kartą aptartos viešojoje erdvėje, bet taip ir neišspręstos. Manau, kad Kėvišo atkaklumas – didelė paslauga Lietuvai. Kuo drąsiau Kėvišas priešinsis spaudimui atsistatydinti, tuo mums visiems bus geriau – matydami akivaizdų savo bejėgystės faktą, politikai bus pagaliau priversti peržiūrėti įstatymus dėl vadovų skyrimo tvarkos ir dėl vadovų įtakos bei galių jų vadovaujamose institucijose ribojimo.
Jūratė Litvinaitė

Antroji mus visus liečianti problema kyla iš kitos, nei skyrimas į pareigas, pusės, – asmens atleidimo iš darbo problema. G. Kėvišo atveju – tariama „Jūs atleidžiamas, nes mes jumis nebepasitikime“.

Nepasitikėjimas. Apsidairykime – jo visur tiek pilna, jis tiek įgalintas, kad nuo to didelio nepasitikėjimo mes visi imame jaustis nesaugiai. Tokios istorijos kaip su ponu Kėvišu kartojasi mažesniais mastais bene visų mūsų gyvenimuose, visų, kurie esame priklausomi nuo kitų dėl savo pareigų, darbo santykių, atlyginimų (ir visai nesvarbu, kokio dydžio). Esame absoliučiai nesaugūs, nes, atrodo, nepasitikėjimas ėmė dominuoti ir darbo teisėje.

Taip, kaip valstybiniu mastu darosi įprasta atleisti iš užimamų pareigų nepasitikėjimo pagrindu, taip šitas scenarijus kartojasi ir vietiniu mastu. Bet kuriame rajone meras sako savo tarnautojui – aš tavim nepasitikiu, prašau išeiti. Bet kurioje įstaigoje vadovas sako eiliniam tarnautojui – aš tavimi nebepasitikiu – išeik. Bet kurioje darbovietėje – nepasitikiu – išeik. Neišeini? Pradėsime tyrimą, seksime kiekvieną žingsnį, nagrinėsime kiekvieną veiksmą.

Ką daro darbuotojas? Paklausia savęs – ar jis turės jėgų ir sveikatos atlaikyti šį spaudimą? Ar turės moralinės stiprybės išgyventi likusių kolegų nusigręžimą, ignoravimą? Šie nenorės rizikuoti, draugaudami su pasmerktuoju, – gi sukelsi vadovo nepasitikėjimą... Tad pasmerktasis dažniausiai nusprendžia pasiimti išeitines (jei siūlomos) ir išeiti – dėl šventos ramybės, sveikatos, noro išlaikyti bent kažkokius santykius su kolegomis.

Visi supranta, kad šitaip negalima, bet – kartu mato, kad toks scenarijus kartojamas aukščiausiu lygiu. Kėvišo buvo paprašyta išeiti keletą kartų įvairiais lygmenimis pakartojus „nepasitikime“. Pradėti tyrimai. Daromas spaudimas. Tačiau Kėvišas sako – neisiu. Nesitrauksiu. Nes Lietuvoje dar nėra įstatymo, leidžiančio atleisti iš darbo nepasitikėjimo pretekstu.
Bet mes – ne kėvišai, retas turime tiek įtakos, draugų, užtarėjų, pinigų... Tad bijome, paklūstame, nuleidžiame galvas. Gal dėl to ir Kėvišu taip piktinamės – na, ne toks kaip visi.... Kaip drįso mūsų, klusnių avelių bandoje, kelti triukšmą ir reikalauti teisėtumo? Kaip drįso neklausyti pačios prezidentės? O aš sakau – puiku, kad drįso. Puiku, kad reikalauja atleidimo teisiniu pagrindu. Dar būtų puiku, kad kreiptųsi į teismą dėl persekiojimo, šmeižimo ir spaudimo. Psichologinės įtampos ir streso sukėlimo darbe. Argi mūsų įstatymai negina dirbančiųjų?
Jūratė Litvinaitė

Pripažinkime, daugelis iš mūsų norėtumėme turėti tiek drąsos ir tiek stiprybės. Nagi, būkim sau atviri – kiekvienas svajojame savivalės ir teroro akivaizdoje pasakyti savo „vyresnybei“ – jūs elgiatės neteisėtai, jūsų veiksmai pažeidžia teisės normas. Bet mes – ne kėvišai, retas turime tiek įtakos, draugų, užtarėjų, pinigų... Tad bijome, paklūstame, nuleidžiame galvas. Gal dėl to ir Kėvišu taip piktinamės – na, ne toks kaip visi.... Kaip drįso mūsų, klusnių avelių bandoje, kelti triukšmą ir reikalauti teisėtumo? Kaip drįso neklausyti pačios prezidentės? O aš sakau – puiku, kad drįso. Puiku, kad reikalauja atleidimo teisiniu pagrindu. Dar būtų puiku, kad kreiptųsi į teismą dėl persekiojimo, šmeižimo ir spaudimo. Psichologinės įtampos ir streso sukėlimo darbe. Argi mūsų įstatymai negina dirbančiųjų?

Negalima persekioti asmens darbe vien dėl to, kad jis tau nepatinka. Nepasitikėjimas – tai nepasitikinčiojo problema. Jis turi ieškoti būdų, kaip pasitikėti ir kaip suskurti tokius santykius, kuriuose to pasitikėjimo atsirastų. Jei darbuotojas nevykdo savo pareigų, pažeidžia darbo sutartį, sutartyje nurodytus darbo etikos reikalavimus – tada prašom, suformuluokite atitinkamą nutartį ir atleiskite žmogų iš darbo teisėtai. Tad Kėvišas, šiuo atveju, kovoja už mūsų visų saugumą dirbti ir žinoti, kad neužtenka ,,nepasitikiu“ tavo atleidimui. Nesvarbu, kas ketina tave atleisti – tavo kontoros vadovas ar pati prezidentė. Žmogų atleisti galima vadovaujantis tik teise. Galbūt, Kėvišas įrodys šito tiesą.

Ir nenoriu aš Kėvišo šiuo atveju daryti didvyriu ar kovotoju. Tiesiog – noriu atkreipti mūsų visų dėmesį, kad negalime toleruoti ir visuotinai pritarti besiformuojančiai praktikai – atleidinėti žmones pagal įgeidžius. Kad ir ką galvotumėme apie poną G. Kėvišą, pirmiausiai turime šiuo atveju vertinti ne jį, o jo atleidimo iš darbo pagrįstumą.

Iš kitos pusės, jei darbo sutartyse su G. Kėvišu nėra įrašyta reikalavimų, užtikrinančių skaidrų vadovavimą, tai vėlgi – gal laikas mūsų valstybėje sukurti tokias darbo sutartis vadovams, kad niekam nebūtų gėda dėl jų buvimo pareigose? Kad vadovo kompetencijos ir įgaliojimai būtų taip aiškiai įrėminti, kad neliktų nė mažiausio plyšio savivalei, asmeniniams interesams tenkinti? Kol kas atrodo, kad tokių sutarčių norisi tik tada, kai vadovas – ne iš tavo partijos, o ne apskritai kiekvienam vadovui... Bet, tikėkimės, G. Kėvišo atkaklumas, užsispyrimas privers susivokti, kad tokia dvejopa pažiūra į sutartis veda tik aklavietėn.
Tad Kėvišas, šiuo atveju, kovoja už mūsų visų saugumą dirbti ir žinoti, kad neužtenka „nepasitikiu“ tavo atleidimui. Nesvarbu, kas ketina tave atleisti – tavo kontoros vadovas ar pati prezidentė. Žmogų atleisti galima vadovaujantis tik teise. Galbūt, Kėvišas įrodys šito tiesą.
Jūratė Litvinaitė

Jei iš esmės nebus pakeisti sisteminiai trūkumai, Kėvišas įvairiomis prasmėmis bus (ir yra) tik vienas iš daugelio. Nuvers jį – išdygs kitas, ateis naujos valdžios, prigamins naujų kėvišų, sukels naujų skandalų, o teisiškumo, skaidrumo mūsų valstybėje nepadaugės. Ir šie trūkumai yra būdingi ir reiškiasi ne tik valstybiniu lygmeniu: jie fraktalų principu nusileidžia iki pat mažiausių ir žemiausių institucijų ir įstaigų. Tad jie liečia kiekvieną iš mūsų. Belieka tikėtis, kad Kėvišas bus taip ilgai ir taip įžūliai, kad politikai nebeteks kantrybės ir, pagaliau, imsis tvarkyti ne personalines, o sistemines problemas.