Artėjant rudeniui, viena aktualiausių temų tampa švietimo sistema. Mokyklos, kuri privalo mūsų vaikus išmokyti sąžiningumo, užtikrinti vertybių sistemą, kurti atsakingas ir savarankiškas asmenybes, reforma.
Deja. Regionuose mokyklos dažnai yra virtusios ilgamečių direktorių „dvareliais“, kur jų vadovai – „dvarponiai“ – su mokyklos ūkiu ir turtu tvarkosi kaip su savu, o su personalu, mokytojais ir mokiniais elgiasi kaip su vasalais.

Mažeikiuose panašūs pareiškimai – „sąžiningumas“, „vertybių sistema“, „atsakomybė“ – šiuo metu skamba ypač sarkastiškai. Čia nuo balandžio mėnesio Antikorupcijos komisija, Savivaldybės Kontrolės ir audito skyrius tiria vienos – Sodų pagrindinės mokyklos – direktorės ilgus metus daromus nusižengimus. Čia ilgus metus vagiamas pasitikėjimas mokykla, švietimo sistema, kitų mokyklų direktoriais, galiausia savivalda ir valstybe.

Kontrolės ir audito tarnyba jau nustatė, kad mokyklos direktorė savavališkai ir neteisėtai sudaro sutartis nuomodama aktų ir sporto sales. Pareikšta pastaba.

Antikorupcijos komisija nustatė, kad mokyklos salės nuomojamos tris kartus ilgesnį laiką, nei rodoma oficialiai. Tokiu būdu mokyklai padaromas nuostolis – negaunamos pajamos. Dar gražiau – salių nuomininkai teigia, kad atsiskaitė... direktorei grynais, „į kišenę“. Kas šimtą eurų, kas du šimtus ar daugiau.

Kitas epizodas – mokyklos valgykla. Jos vedėja raštu kreipiasi į merą ir praneša, kad direktorė darė spaudimą net savo atostogų metu – mat buvo įpratusi, kad tiek ji, tiek jos šeimos nariai ima prekes (apsipirkinėja) prekybinėje bazėje. Už prekes savaime suprantama atsiskaitoma iš mokyklos sąskaitos. Valgyklos vedėja už atvirą žodį nedelsiant direktorės sprendimu atleidžiama.

Tyrimo metu paaiškėja, kad ir techninio personalo – valytojų – mokykloje faktiškai yra mažiau nei įvardinama etatų. Direktorės artima giminaitė eilę metų buvo įdarbinta 1,4 etato valytoja-sarge, tačiau tokios moters mokykloje niekas nėra matęs. Yra grupė liudininkų. Medžiaga perduodama STT ir prokuratūrai.

Ir taip toliau, ir panašiai.

Skaitydamas viską, kas aukščiau išdėstyta, elementarios tiesos suvokimą turintis skaitytojas įsivaizduoja, kad už visus šiuos nusikaltimus direktorė jau yra atleista? Ne! Ji net nenušalinta nuo pareigų, nors Antikorupcijos komisija tai siūlė padaryti dar liepos mėnesį. Neoficialiais duomenimis direktorė jau apskundusi merą teismui, nes pastarasis pareiškė jai pastabą... už aplaidų dokumentų tvarkymą. Taip pat grasina teismais vietos spaudos atstovams, kurie išdrįso atvirai rašyti apie nusikaltimus mokykloje.

Tiesa, į valdžios siūlymus išeiti iš darbo mokyklos direktorė reagavo kaip tikra dvarponė – „aš ginsiu savo teises teisme“. Ir toliau dirba savo mokyklą griaunantį darbą. O mokykla – Mažeikių miesto centre. Nerenovuota, pavargusi, išsekinta. Beje, mokinių čia per penkerius metus sumažėjo tiek, kad penktos klasės nebėra iš ko formuoti. Mokinių apie du šimtus, kai kitos tokios pat miesto mokyklos jų turi trigubai.

Kas turi galių suvaldyti šią netvarką? Išrinktas tiesiogiai meras yra tiesioginis direktorės vadovas, tačiau jis negali imtis nušalinimo nuo pareigų be prokuratūros sprendimo. Mat, nėra tokio įstatymo. Ir atleisti negali be tarybos sprendimo. Dar geriau – mokytojams yra taikomas nepriekaištingos reputacijos institutas, o mokyklų direktoriams – ne.
Tūlos Mažeikių Vyturio pradinės mokyklėlės direktorė, nubausta baudžiamojoje byloje už baldų pasidirbinimą iš mokyklos sąskaitos, vis dar dirba, nes... praleisti atleidimo terminai. Teistas asmuo negali dirbti mokytoju, tačiau mokyklos direktoriaus pareigoms toks draudimas netaikomas, – aiškina valdžia.

Yra moralė, elementarus tiesos ir teisingumo suvokimas, galiausiai pasitikėjimas valdžia – jos teisingais sprendimais ir galiomis. Tačiau šios vertybės ir teisės 350 km. nuo Vilniaus dažniau gina direktorius – „dvarponius“, nei nuo jų nusikalstamos veiklos kenčiančias mokyklų bendruomenes.

„Švietimas – veikla, kuria siekiama suteikti asmeniui visaverčio savarankiško gyvenimo pagrindus ir padėti jam nuolat tobulinti savo gebėjimus“, – išdidžiai skelbia LR Švietimo įstatymas.

Ciniška mintis, tačiau kokius mokinio gebėjimus gali ugdyti ilgametė, daugiafunkcinė mokyklos vadovo nusikalstama veika? Ir kokį pasitikėjimą mokykla jų tėvams gali teikti valdžios vyrų trypčiojimas renkantis įstatymą, pagal kurį tokį direktorių ar direktores pagaliau bus galima atleisti?

Spendimo būdas labai paprastas – griežtinti įstatymus, reglamentuojančius švietimo įstaigų vadovų veiklą ir atsakomybę. Būtina nustatyti vadovo darbo kadencijų skaičių vienoje mokykloje.

Rotacijos principu dirbantys mokyklų vadovai sukurtų lankstesnę vietos savivaldos švietimo sistemą ir užkirstų kelią „dvarponystei“ mokyklose bei kitose švietimo įstaigose.