Rekomenduoja nerafinuotą aliejų

Tarp tiek daug aliejaus rūšių galima ir pasiklysti. Todėl labai svarbu žinoti, kokį ir kada geriausia naudoti. Knygos „Maistas: ką mes darome su juo, o jis su mumis" autorė, sveikos gyvensenos tyrinėtoja Guoda Azguridienė sako, kad aliejai skirstomi pagal daug kriterijų ir, renkantis, kurį naudoti, būtina į juos visus atsižvelgti. Svarbiausia žinoti, kuo skiriasi rafinuotas ir nerafinuotas aliejai.

„Svarbiausia skirti nerafinuotą (kuris yra šalto mechaninio spaudimo) nuo rafinuoto, kitaip „karštai" bei chemiškai perdirbto, kaip antai hidrinto. Jei kalbame apie naudą sveikatai, tai įdomus tik nerafinuotas aliejus“, – tvirtina G. Azguridienė.

Renkantis aliejų, patariama skaityti jo sudėtį: priklausomai nuo rūšies, aliejus turi vienas ar kitas savybes. Pavyzdžiui, reikia atkreipti dėmesį į sočiuosius riebalus (kokosų aliejus), monosočiuosius (alyvuogių aliejus). Jie, anot G. Azguridienės, atsparūs temperatūrai, todėl juos galima kaitinti. Vadinasi, aliejus tinkamas kepimui. Trečia riebalų rūšis yra polinesotieji riebalai, kuriuose vyrauja esminės nesočiosios riebiosios rūgštys Omega 3 ir Omega 6. Būtent dėl jų nerekomenduojama kaitinti saulėgrąžų ar linų sėklų aliejaus: susidaro sveikatai kenksmingi dariniai.

Kokosų aliejus
Foto: Shutterstock

„Bet yra nemažai niuansų. Iš tikrųjų kaitinti nereikėtų ir alyvuogių aliejaus, nes žūsta vertingieji polifenoliai, o saulėgrąžų aliejaus būna ir tokio, ant kurio kepti galima. Mat, saulėgrąža saulėgrąžai nelygi - priklauso, iš kokios rūšies spausta. Toliau skirstant, Omega 3 uždegiminius procesus slopina, Omega 6 gali skatinti, taigi reikalingas jų balansas. Tada jau kalbame ne apie atskirą aliejų, o apie konkretaus žmogaus mitybą“, – apie aliejaus savybes aiškina pašnekovė.

Kiekvienos rūšies aliejus gali būti naudingas

Taigi, geriausia rinktis nerafinuotą aliejų. O kurios rūšies? Kuris aliejus naudingiausias? Specialistė pažymi, kad apie kiekvieno aliejaus naudą reikia kalbėti atskirai.

„Kiekvieno augalo nerafinuotas aliejus yra unikalus - to konkretaus augalo skonio, kvapo ir savybių. Apie kiekvieno naudą ir naudojimą reikėtų kalbėti atskirai. Jei jis aukštos kokybės ir naudojamas pagal savo savybes, kiekvienas jų yra geras. Ir tas gerumas labiausiai priklauso nuo kokybės, o ne nuo rūšies. Ta prasme, negaliu pasakyti, kad linų geresnis už moliūgų sėklų, jei jie abu teisingai pagaminti ir vienodo gerumo žaliavos. Priklauso, kokio efekto norime“, – pasakoja G. Azguridienė.

Moliūgų sėklų aliejus
Foto: Shutterstock

Rapsų ir alyvuogių aliejai – išskirtiniai

Tiesa, dvi aliejų rūšis specialistė vis dėlto išskiria - rapsų ir alyvuogių. Anot G. Azguridienės, aliejus iš rapsų yra pats jauniausias iš visų aliejų. Maistui jis pradėtas naudoti dar visai neseniai. O štai alyvuogių aliejus – patikrintas ir senas produktas.

„Rapsų aliejus yra bene jauniausias savo panaudojimu maistui aliejus, iki tol buvęs technine kultūra. Alyvuogių aliejus priešingai - vienas seniausių žmonijos naudojamų aliejų, turinčių savyje ne tik skonį, naudą sveikatai, bet ir kulinarinį bei kultūrinį krūvį. Alyvuogių aliejaus poveikis yra geriausiai ištirtas ir dokumentuotas. Įrodyta, kad jis teigiamai veikia kraujagysles, didindamas jų stangrumą, teikia organizmui polifenolius antioksidantus. Tai svarbus sveikiausia pripažintos Viduržemio jūros dietos komponentas, odos gražinimo priemonė“, – pasakoja G. Azguridienė.

Alyvuogių aliejus
Foto: Shutterstock

Pašnekovė tęsia, kad rapsų aliejus vertinamas dėl pigumo ir ypač rekomenduojamas tose šalyse, kur alyvmedžiai neauga, o masiškai auginamas rapsas.

„Esama painiavos dėl jo panaudojimo ir privalumų. Jis giriamas dėl retųjų Omega 3, bet tuomet ant jo nereikėtų kepti. Tuo tarpu kitas rapsų aliejaus nurodomas privalumas yra būtent atsparumas temperatūrai. Taigi rekomendacijos prieštaringos. Beje, ne visų žmonių virškinamieji traktai rapsų aliejų suvirškina“, – sako G. Azguridienė.

Naudojamas šaltas jis išsaugo savybes

Sveikos gyvensenos tyrinėtoja pažymi, kad visus aliejus geriausia naudoti šaltai, t. y. pilti ant salotų, jau pagamintų karštų patiekalų, į sriubą, košę, netgi ant kai kurių desertų, o kepant jų pilti minimaliai arba visai nenaudoti. Ekspertė pateikia mažą instrukciją, kaip ir kur sveikai panaudoti namuose turimas aliejų rūšis.

„Sveikoje virtuvėje kepti reikėtų kuo mažiau. Geriau troškinti, kepti orkaitėje ir pan. Iš šalto spaudimo aliejų kepimo temperatūrai atsparus yra kokoso aliejus, taip pat specialių rūšių saulėgrąžų aliejus, žemės riešutų aliejus. Arganų, migdolų aliejai temperatūrai gana atsparūs, bet jie per brangūs tokiam panaudojimui. Kaip ir rūšiniai, polifenoliais turtingi alyvuogių aliejai. Trumpai troškinti galima ant sezamų aliejaus. Ypač jautrus yra linų aliejus, taip pat kanapių, graikinių riešutų. Juos reikėtų naudoti tik šaltus“, – aiškina specialistė.

Rapsų aliejus
Foto: Shutterstock

Tiesa, ji perspėja, kad jokiu būdu nereiktų aliejaus padauginti. „Šalto spaudimo aliejai yra visi vertingi, jei tik kokybiški ir nepasenę. Jei vartojame gerus šalto spaudimo aliejus, nereikia labai pergyventi dėl per didelių suvartojamų kiekių. Jų padauginti labai sunku, nes šie aliejai kupini paties augalo skonių ir medžiagų, lengvai pasotina. Ko nepasakysim apie rafinuotus ir hidrintus - šie yra tokie neutralūs, kad net nepastebime, kai juos valgome. Ypač jų nepastebime greitame maiste, desertuose“, – pataria G. Azguridienė.

Beje, apskritai reikėtų vengti visų hidrintų riebalų, tepamųjų riebalų mišinių, pramoninių riebalų ir juose pagaminto maisto. Kitaip tariant, geriausia naudoti natūralų aliejų, tačiau vengti jo kepant keptuvėje ir nebijoti aliejumi apšlakstyti desertus, košes, kepsnius ir net sriubas. Reikėtų nepadauginti šio ingrediento – juk kas per daug, tas nesveika.