Šis klausimas bent jau man šią Strasbūro savaitę bus svarbiausias.

Apie Šengeno sienų kodekso pataisas jau rašiau.

Po daugiau kaip metų svarstymo atsakingas už migraciją komitetas pagaliau balsavo ir, deja, galutinis tekstas kairiųjų balsais liko be svarbaus turinio.

Buvo išbraukti Europos Komisijos (Ursulos von der Leyen vadovaujamos institucijos) siūlymai įrašyti dirbtinai sukeltas migracijos atakas į šį dokumentą, kad pasienio valstybės galėtų teisėtai imtis priemonių tokioms atakoms stabdyti. Turbūt pamenat, kiek buvo kritikos mūsų Vyriausybei, kad sustabdė tuos Aliaksandro Lukašenkos siųstus srautus. Kairieji net specialų posėdį Europos Parlamento (EP) komitete surengė.

Skylės Europos Sąjungos (ES) teisės sistemoje akivaizdžios, tačiau kairieji atsisako jas lopyti.

Maža to, jie pasiekė, kad toks tekstas su išbraukta instrumentalizacija kaip viso EP nuomonė keliautų tiesiai į derybas su Europos Taryba, be galimybės teikti pataisas ir balsuoti plenariniame.

Visi EP nariai iš Lietuvos gavome laišką iš vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės, kuri atkreipė dėmesį į šį labai svarbų ne tik mums, bet ir visai ES klausimą.

Labai abejoju, ar Lietuvos atstovai socialistų, žaliųjų ar liberalų politinėse grupėse yra pasisakę dėl migracijos ir bandę paveikti jų nuomonę.

Kokia ta nuomonė, kokie skirtumai?

Kairieji mano, kad nesvarbu, kokiais keliais prie mūsų sienų atsiduria migrantai, kad ir kokie jie būtų – ar tikrai nuo karo bei diktatorių žiaurumų bėgantys žmonės, ar su turistiniais kelialapiais į Minską atvežti „turistai“, ar už didelius pinigus per Viduržemio jūrą plukdomi ekonominiai migrantai, – Europa privalo įsileisti visus.

Toks požiūris gimdo euroskeptikus, čia terpė neršti Kremliaus agentūrai, tokios skylės tik paskatina naudoti migraciją kaip įrankį, dėl to nukenčia ir susigundžiusieji pasinaudoti tokiais keliais.

Ar galima dar ką nors šiame Strasbūre pakeisti? Bandysime.

Komiteto sprendime neatsižvelgiama į naują realybę – migracijos naudojimą kaip ginklą, siekiant pakenkti ES valstybių narių saugumui ir suverenitetui.

Komisijos pasiūlytos, tačiau socialistų frakcijos atstovės išbrauktos instrumentalizacijos nuostatos yra labai svarbios:

  • Nustatomas instrumentalizacijos apibrėžimas ir sienos stebėjimo galimybės šioje specifinėje situacijoje, akcentuojant prevencines priemones.
  • Esant instrumentalizacijos situacijai, numatytos priemonės pasienio kontrolės punktuose (PKP) ir priemonės žaliojoje sienoje. Kalbant apie PKP – numatoma galimybė mažinti PKP skaičių ir sutrumpinti jų darbo laiką.
  • Taip pat numatytos asmenų, kurių teisės turi būti užtikrintos, kategorijos (ES piliečiai, ES teisėtai gyvenantys trečiųjų šalių piliečiai ir prieglobsčio prašytojai).
  • Numatyta, kad valstybės narės įpareigotos sustiprinti sienų stebėjimą instrumentalizacijos atveju.

Šią savaitę EP bandysime pakeisti pasiūlytą procedūrą, kad dėl komitete suformuluotų nuostatų galėtume balsuoti Parlamente, pasiūlyti pataisas, kad dirbtinai sukeltos migracijos atvejais ES ir jos narės turėtų įrankius apsiginti. Yra tikimybė, kad tokiu atveju nemažai parlamentarų balsuotų kitaip nei aršūs Šengeno sienos kodekso pakeitimų priešininkai balsavo komitete.

Jeigu Parlamente būtų pritarta sugrąžinti į dokumentą socialistės pranešėjos išbrauktas nuostatas apie instrumentalizaciją, tuomet derybose su Taryba nebeliktų ginčo objekto. Mat Taryba jau yra suformulavusi savo poziciją dėl to panašiai, kaip ir Komisija.

Tai nebus lengva, nes gali pritrūkti daugumos balsų, tačiau bent jau pabandyti privalome.

Mažiausiai, ko galime pasiekti, tai vardinio balsavimo, kad bent galėtume aiškiai parodyti, jog nepritariame kairiųjų, labiausiai socialistų ir žaliųjų, kenksmingam požiūriui į ES saugumą. Tiek saugumas, tiek žmogaus teisės yra vienodai svarbios vertybės, įtvirtintos ir svarbiausiuose tarptautinės teisės dokumentuose.