Tai viena iš priežasčių, kodėl Generalinė prokuratūra įnirtingai priešinosi sostinės teisėjams, nusprendusiems dar 2010-ųjų birželį V. Karalių paleisti lygtinai į laisvę – jau tada pareigūnai žinojo, tačiau garsiai negalėjo pasakyti, jog realia laisvės atėmimo bausme nuteistas kontrabandos karalius net neketina nutraukti savo nusikalstamos veiklos.

Dar 2009-ųjų gruodžio 30-ąją Vilniaus apygardos teismas V. Karalių pasiuntė už grotų, tačiau į pataisos namus jis atvyko tik po 4 mėnesių, kai teismo nuosprendis įsiteisėjo. Jau tuomet pareigūnai stebėjo V. Karalių ir jo bendrus – buvo žinoma, kad jis ir toliau į užsienį gabena kontrabandines cigaretes.

Šiandien jau nebeslepiama, kad būtent 2009-ųjų sausį, kai V. Karalius ir jo bendrai dėl kontrabandos vaikščiojo aiškintis į Vilniaus apygardos teismą, V. Karaliaus nurodymu į Vokietiją, netoli Dortmundo buvo išvežta 600 dėžių kontrabandinių cigarečių, kurių vertė – 135 tūkst. eurų (465 tūkst. litų). Tiesa, iš šio krovinio nei V. Karalius, nei jį gabenę asmenys nepralobo – rūkalus sulaikė Vokietijos pareigūnai.

Apie šią kontrabandininkams nesėkmingai pasibaigusią operaciją teisme pasakojo ir su V. Karaliumi bendradarbiauti sutikęs krovinių pervežimo paslaugas teikusios įmonės vadovas Bronius Kažukauskas, ir į Vokietiją cigaretes vežęs vairuotojas Rimgaudas Klimas.

Jie neslepia, kad žinojo, jog cigaretės yra kontrabandinės ir jas vežant į užsienį daromas nusikaltimas. Tačiau, kaip pažymėjo krovinių pervežimo paslaugomis užsiimančios bendrovės vadovas, tuo metu labai reikėjo pinigų.

„Mūsų bendrovė buvo ant bankroto ribos, reikėjo mokėti įmokas, o čia už vieną išvežimą pasiūlė 7 tūkst. eurų“, – teisme prisipažino B. Kažukauskas. Vyras negalėjo įvardyti, kas jį siejo su V. Karaliumi: „Buvome tik pažįstami: nei draugai, nei broliai“.

Verslininkas neslėpė, kad V. Karaliaus pasiūlytas sandoris apsimokėjo ne tik bendrovei, bet ir vairuotojui, kuriam jis pažadėjo 2,5 tūkst. eurų atlyginimą. Lydėti krovinį į Vokietiją sutiko ir B. Kažukausko sūnus Marius – už tariamą palydą jam papildomai buvo sumokėti 2 tūkst. eurų.

B. Kažukauskas neslėpė, kad žadėtųjų 7 tūkst. eurų bendrovė iš V. Karaliaus taip ir negavo – krovinys buvo sulaikytas.

„Po to man buvo priekaištaujama, kad vairuotojas ne tuo keliu važiavo, jis yra kaltas dėl pradanginto krovinio“, – kalbėjo baudžiamojon atsakomybėn patrauktas verslininkas.

Vengdavo viešumoje rodytis su V. Karaliumi

Nors šis sandoris ir nebuvo sėkmingas, tačiau B. Kažukauskas nenutraukė santykių su V. Karaliumi, tiesa, vengė su juo rodytis viešumoje bei kalbėtis asmeniniu telefonu. „Turėjau kitą aparatą“, – kaltinamasis teigė, kad ėmėsi konspiracijos nenorėdamas suteršti savo, kaip verslininko vardo.

B. Kažukauskas tikino, kad vėliau su V. Karaliumi ir jo dešiniąja ranka laikomu Svajūnu Čebatoriumi buvo sutaręs dėl dar trijų kontrabandinių cigarečių įvežimo į Lietuvą ir išvežimo iš jos.

„Viską su V. Karaliumi suderinome prieš jam išeinant atlikti bausmės į pataisos namus“, – sakė jis.

Verslininko teigimu, kol V. Karalius sėdėjo pataisos namuose, už jį visus reikalus tvarkė S. Čebatorius.

2010-ųjų gegužės pabaigoje-birželio pradžioje į Vokietiją buvo išvežtas krovinys su 600 dėžių cigarečių. Tiesa, prieš tai jos buvo įvežtos iš Rusijos – Vilniuje buvo sukeistos puspriekabės, ant jų uždedant kitus valstybinius transporto priemonių numerius.

B. Kažukauskas teigė, kad už kontrabandos įvežimą iš Rusijos į Lietuvą buvo mokama gerokai daugiau – po 15 tūkst. eurų. Dar 7 tūkst. eurų buvo atseikėjama už išvežimą iš Lietuvos į Vokietiją.

Verslininkas neneigė, kad V. Karalius ir S. Čebatorius turėjo ryšių muitinėje – esą visus reikalus tvarkė vyras, turėjęs pravardę „Senelis“. Būtent per jį krovinius gabenantys vairuotojai žinodavo, kada ir per kokį pasienio punktą galima „laimingai“ pravažiuoti.

„Nežinau, kokios sumos buvo mokamos muitininkams, man niekas nesakė, tačiau ikiteisminio tyrimo metu iš bylos duomenų sužinojau, kad jie gaudavo iki 30 tūkst. eurų“, – kalbėjo kaltę dėl akcizinių prekių gabenimo pripažįstantis B. Kažukauskas.

Krovinį pradanginęs vairuotojas: reikėjo pinigus atidirbti

Tuo metu su B. Kažukausku toje pačioje įmonėje dirbęs vairuotojas R. Klimas teisme sakė, kad vykdė visus nurodymus, kuriuos jam duodavo vadovas.

„Buvau paprastu darbininku – liepdavo važiuoti, lydėti krovinį, padėti gedimo metu“, – aiškino jis.

R. Klimas teigė, kad po istorijos, kai Vokietijoje vietos pareigūnai sulaikė kontrabandines cigaretes, jis buvo pakliuvęs už grotų.

„Paskui grįžtant į Lietuvą Lenkijoje sustojome papietauti ir kavinėje susitikome su S. Čebatoriumi – tada jį pirmą kartą mačiau, jis priekaištavo dėl pradanginto krovinio“, – sakė vairuotojas.

Tiesa, jo teigimu, S. Čebatorius neįvardijo, jog vilkiko puspriekabėje buvo cigaretės. „Jis sakė, kad ten buvo brangus krovinys“, – teisme prisiminė R. Klimas.

Vairuotojas neslėpė, kad suvokė, jog gabeno kontrabandines cigaretes. „Aišku, man niekas neminėjo, iš kur jos Lietuvoje atsirado, nes man tik reikėjo atlikti darbą“, – sakė kaltę dėl akcizinių prekių gabenimo per valstybės sieną pripažįstantis, R. Klimas.

Jis, kaip ir jo viršininkas B. Kažukauskas, nesutiko tik dėl kaltinimų dalyvavus nusikalstamame susivienijime.

Įspūdingi kyšiai muitininkams

Kartu su V. Karaliumi ir S. Čebatoriumi, kurie teismo nuosprendžio laukia už grotų, B. Kažukausku, R. Klimu kaltinimų sulaukė Olegas Kurta, Česlavas Kondratovičius, Vidas Balaišaitis, Saulius Verbickas, Marius Kažukauskas ir Justinas Zmitravičius. Dar didesnė dalis grupuotės narių buvo nubausti baudžiamaisiais įsakymais – jie pripažino kaltę.

Bylos duomenimis, prokuratūra tyrimo metu nustatė, kad V. Karalius, S. Čebatorius ir B. Kažukauskas nuo 2009 m. sausio iki 2010 m. gruodžio 22 d. organizavo nusikalstamą susivienijimą sunkiems nusikaltimams daryti.

Pasak prokurorų, kaltinamieji vadovavo ir dalyvavo nusikalstamo susivienijimo veikloje – palaikydami ryšius mobiliojo ryšio telefonais ir asmeniškai organizuodami cigarečių kontrabandos gabenimą per Lietuvos valstybės sieną nepateikiant jų muitinei kontrolei, ar kitaip jos išvengiant bei neteisėtai disponuojant akcizais apmokestinamomis prekėmis – cigaretėmis, kurių vertė viršijo 250 MGL sumą, derindavo kiekvieno nusikaltimo padarymo planus, vaidmenų ir užduočių paskirstymą tiesiogiai ir per kitus asmenis koordinuodavo nusikalstamo susivienijimo narių, nusikaltimų vykdytojų ir padėjėjų veiksmus, konkrečių nusikaltimų metu.

Nustatyta, kad grupuotės nariai 2009 m. sausį neteisėtai disponavo 250 MGL dydžio sumą viršijančiomis akcizais apmokestinamomis prekėmis – cigaretėmis, panaudojant suklastotus dokumentus Lietuvoje, Lenkijoje, Vokietijoje ir paskirstė užduotis kitiems bendrininkams bei koordinavo jų veiksmus.

Be to, grupuotės nariai kaltinami tyčia įvykdę valstybės tarnautojų papirkimą, organizavę ir koordinavę cigarečių kontrabandą iš Baltarusijos į Lietuvą ir į Rusiją, paskirstė užduotis kitiems bendrininkams bei koordinavo jų veiksmus. Pasak prokurorų muitininkams už vieną cigarečių krovinio praleidimą buvo mokami net po 20-22 tūkst. eurų (69-76 tūkst. litų) kyšiai.

Įtariama, kad šiuos pinigus gaudavo Baltarusijos „Kotlovka“ ir „Kamennyj Log“ bei Vilniaus teritorinės muitinės Lavoriškių ir Medininkų kelio posto muitininkai. Tiesa, už tai savo dalį pasiimdavo ir tarpininkas, pasirūpindavęs, kad maždaug 2 mln. Lt vertės kontrabandinių cigarečių krovinys nekliudomas pravažiuotų per Lietuvos ir Baltarusijos sieną.

Tyrimą atlikę pareigūnai išsiaiškino, kad milijoninės vertės kontrabandinių cigarečių iš Baltarusijos, Ukrainos ir Rusijos per Lietuvą ir Lenkiją buvo gabenamos į Vokietiją. Paaiškėjo, kad kontrabandinius krovinius lydėdavo grupuotės nariai, kurie vilkikų vairuotojus įspėdavo apie gresiančius pavojus.

Tyrimo metu pareigūnai gavo žinių, kad grupuotės nariai kontrabandinių cigarečių krovinius lydėdavo iki Vokietijos, kur šalia vieno miesto esančiame sandėlyje jas iškraudavo.

Valstybei galėjo padaryti apie 21 mln. Lt žalos

Vilkikus, kuriuose buvo gabenama maždaug 2 mln. Lt vertės kontrabandinės cigaretės, lydėdavę grupuotės nariai vairuotojams turėdavo įspėti apie greitkeliuose įrengtus policijos bei muitinės mobiliuosius postus. Labai dažnai vairuotojams pavykdavo išvengti akistatos su pareigūnais, tačiau ne kartą lietuviai jiems įkliuvo.

Pareigūnai išsiaiškino, kad V. Karaliaus grupuotė kontrabandines cigaretes į Vokietiją gabeno nuo 2009-ųjų sausio. Tąkart vilkike „Volvo“ Vokietijos muitinės kriminalinės tarnybos pareigūnai medinių plokščių krovinyje aptiko paslėptą apie 1,9 mln. Lt vertės cigarečių krovinį.

Po šios nesėkmės grupuotės nariai metams buvo pristabdę savo veiklą ir cigarečių į Vokietiją nevežė, tačiau veiklą atnaujino 2010-ųjų vasarį ir maždaug kartą per mėnesį iš Lietuvos per Lenkiją vykdavo su kontrabandinėmis cigaretėmis.

Nustatyta, kad vokiečiams kontrabandininkai įkliuvo dar mažiausiai du kartus.

Pirminiais paskaičiavimais, cigarečių kontrabandą į Lietuvą gabenę asmenys valstybei galėjo padaryti apie 21 mln. Lt žalos.

Ikiteisminis tyrimas dėl stambios cigarečių kontrabandos buvo pradėtas dar 2009-aisiais – kontrabandininkų gauja buvo sekama beveik dvejus metus. Grupuotės narius Muitinės kriminalinės tarnybai ir prokuratūrai padėjo sulaikyti antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ pareigūnai.