Rugpjūtį „Lesta“ tokį pat palyginamąjį eksperimentą atliko su 8 vasariniais plovikliais. Deja, rezultatai ir šįkart nemaloniai nustebino.

Sezoniniai reikalavimai

Švaraus priekinio stiklo ir gero matomumo poreikis išlieka vienodai svarbus ištisus metus. Skiriasi tik priemonės, šiam tikslui pasiekti. Žiemą stiklų ploviklių receptūrą būtina pakoreguoti pridedant šalčiui atsparių medžiagų, o vasarą vienu didžiausių iššūkių tampa vabzdžių liekanų pašalinimas. Kitos skysčių savybės – pH balansas, poveikis metalinėms, guminėms ir plastikinėms detalėms – privalo apsaugoti automobilio savininką nuo nereikalingų išlaidų „chemijos“ sugadintų detalių keitimui.

„Lesta“ technologė Živilė Dumčiuvienė teigia, kad tie dalykai, kurie iš pirmo žvilgsnio atrodo esantys „smulkmenomis“, iš tiesų turi stiprų ilgalaikį poveikį tiek mašinai, tiek žmogaus sveikatai, tiek kelionių saugumui.

Pagrindinis dalykas – prastai nuvalytas priekinis stiklas komplikuoja vairuotojo galimybes tiksliai vertinti situaciją kelyje ir adekvačiai reaguoti. Todėl jei nešvarumų plėvelė nepašalinama per protingai trumpą laiką (ekspertai sutaria, kad kokybiškas ploviklis purvą turi įveikti daugiausia per 6 valymo ciklus; vienu ciklu laikomas ploviklio dozės užpurškimas ir trys judesiai valytuvu), vairuotojai pernelyg ilgai važiuoja dorai nematydamas kur, todėl velniškai rizikuoja.
Taip laboratorinių bandymų pabaigoje atrodo polikarbonato juostelės, apdorotos agresyviu plovikliu

Deja, pastarojo tyrimo metu laboratorijos darbuotojai konstatavo, kad iš 8 ploviklių tik 3 susidoroja su šia užduotimi: keturiems eksperimento dalyviams pasiekti „gerą matomumą“ pavyko po 7-9 valymo ciklų, o vienam ploviklis net ir po 10 ciklų paliko stiklą murzinu.

Aiškindama, kuo skiriasi sezoniniai stiklų ploviklių bandymai Ž. Dumčiuvienė akcentavo vabzdžių, ištykštančių prieš vairuotojo akis, specifiką. Jų liekanos – ypač iškart nenuvalytos ir spėjusios pridžiūti – stumdomos valytuvų palieka bjaurias šliūžes.

„Gamindami standartizuotą „vasarinį purvą“ naudojame šiek tiek mažiau riebalų, tačiau kur kas daugiau kiaušinių baltymų, kurie maišomi su naftos produktais, suodžiais, gumos dulkėmis, žeme ir dar keletu ingredientų. Toks kokteilis voleliu tepamas ant stiklo plokštės ir gerai išdžiovinamas“, – vardijo „Lesta“ technologė.

Atsakymas į svarbiausią klausimą – kuris skystis greičiausiai ir geriausiai nuvalo priekinį automobilio langą, gaunamas po dviejų bandymų sesijos, kai dosnią purvo dozę gavusi stiklo plokštė montuojama į Fizikos instituto inžinierių sukonstruotą stendą. „Išorinėje“ šio stiklo pusėje įjungiamos šviesos, o „vidinėje“ su kompiuteriu sujungta vaizdo kamera fiksuoja po kiek valymo ciklų pasiekiamas minimalus „geras“ matomumo lygis. Prieš kiekvieną bandymų seriją stiklas idealiai nuvalomas, vaizdo kamera iš naujo kalibruojama, o valytuvų gumelės keičiamos kas trejetą valymo serijų. T. y. čia nėra jokios erdvės klaidai ar žmogiškam faktoriui, todėl kiekvienas skystis gauna visiškai objektyvų įvertinimą.

Verslininkų „gudrybės“ nesikeičia

Tyrimui vasarinių automobilių stiklų ploviklių pavyzdžiai buvo atrinkti pagal tokią pačią logiką, kaip ir žieminiai – nupirkta tai, ką visos Lietuvos rinkoje dirbančios šio profilio gamyklos pristato į prekybos centrus, degalines bei specializuotas autoreikmenų parduotuves. „Lesta“ laboratorijoje analizuotos bendrovių „Alytaus chemija“, „Arsada“, „Autochemija“, „Boker“, „Dasta“, „Sonax“ ir „Tobis“ ploviklių savybės.

„Teoriškai vasaros sezonui skirti produktai turėtų būti mažiau agresyvūs, nes nėra poreikio kovoti su neigiama temperatūra. Tačiau ir šįkart „Arsada“ ploviklyje metanolio koncentracija siekė 5,8 proc., o „Dasta“ – 4,6 proc., tačiau ant pakuotės nebuvo jokių perspėjimų (atitinkami ženklai privalo būti kai metanolio dalis sudaro 3 proc.) dėl šios medžiagos keliamo pavojaus. Akivaizdu, kad taip elgiantis bandoma gudrauti ir sutaupyti, nes metanolis kur kas pigesnis už etanolį“, – teigė „Lesta“ technologė.

Kaip ir galima tikėtis visi iki vieno gamintojai teigė, kad jų produktai nekenkia polikarbonatui, naudojamam gaminant žibintus. Tačiau eksperimentai patvirtino, jog plastikui nekenkia tik „Alytaus chemijos“, „Sonax“ ir „Tobis“ užsakymu gaminamas „Turtle Wax“. Kitų gamintojų plovikliais apdorojus polikrabonato juosteles bandymų pabaigoje (siekiant greitesnio rezultato plastikas šiek tiek išlenkiamas, siekiant sukurti didesnį paviršiaus įtempimą, ir kaitinamos aukštoje temperatūroje) buvo stipriai suskilinėjusios.

Vadinasi, taip pat – suskeldėję, laužiantys šviesos spindulius, dėl matinio efekto stipriai pabloginančio šviesos praeinamumą, o drauge ir matomumą – po gerokai ilgesnio laiko atrodys automobilio žibintai. Formalioji problemos pusė: su tokiais pažeidimais mašina sulauks techninės apžiūros kontrolierių pretenzijų, o praktiškoji – bus sukuriamos prielaidos akinti priešpriešai atvažiuojančius vairuotojus.

Kainos ir kokybės santykis

Lengviausiai plika akimi pastebimas skirtumas tarp lygintų ploviklių (neskaitant valymo ciklų skaičiaus) – kaina. Pigiausias eksperimento dalyvis buvo įvertintas 1,60 euro, o brangiausias – 7,20 euro. Pastarąją sumą reikia pakloti už „Sonax“, kuris chemikų teigimu vienareikšmiškai yra bandymų nugalėtojas: itin efektyviai šalina vabzdžių liekanas, nuvalo stiklą per 6 ciklus ir nekenkia automobiliui. Antras geriausias gaminys – „Turtle Wax“ ploviklis už 3,99 euro, tik šiek tiek „netilpo“ į optimalaus pH normą (7,0 – 8,5) ir buvo įvardintas kaip turintis padidintą šarmingumą.

Vidutinės kokybės grupei „Lesta“ ekspertai priskyrė „Alytaus chemijos“, „Arsada“ ir „Autochemijos“ ploviklį „Elite“. Dzūkijos sostinėje pagamintas ploviklis vienintelis iš pigiųjų (1,70 euro už 4 litrus) nekenkė polikarbonatui, tačiau turėjo aukštą (9,2) pH balansą, o purvą nuo stiklo pašalino per 9 valymo ciklus.

Tik 10 centų brangesnis (1,80 euro už 4 litrus) „Arsada“ langų ploviklis pasižymi geromis vabzdžių ir purvo valymo savybėmis (7 valymo ciklai). Tačiau, kaip jau minėjom, jo sudėtyje buvo daug metanolio, paveikė polikarbonatą, o užfiksuotos nuosėdos leido daryti prielaidas apie tinkamai nesubalansuotą ir nestabilią receptūrą.

Trečias vidutiniokas – „Autochemijos“ ploviklis „Elite“ kainuoja 3,40 euro. Šis preparatas pasižymėjo vienomis geriausių valymo savybių (6 valymo ciklai ir puikus pasirodymos kovojant su vabzdžių liekanomis), tačiau turėjo poveikį polikarbonatui, o stabilumo testo metu tirpalas tapo neskaidrus.
Automobilio stiklų ploviklio bakelio skerspjūvis liudija, kad naudojant prastesnės kokybės skysčius nuosėdos pamažu užkemša visą sistemą

Kukliausius rezultatus vasarinių ploviklių egzamine pademonstravo „Bocker“, „Dasta“ ir pigesnysis (1,6 euro) „Autochemijos“ ploviklis. Pastarasis blogai šalino vabzdžius, graužė polikarbonatą, purvą įveikė per 8 valymo ciklus. Be to, šio ploviklio gamyboje naudojamas kietas vanduo, todėl sistemoje gali susidaryti nuosėdos, ilgainiui užkemšančios automobilio langų plovimo sistemą.

Už „Bocker“ ploviklio bakelį reikia pakloti 2,17 euro, tačiau savo tiesioginę misiją jis atlieka prastai – veikia polikarbonatą, purvą pašalina per 8 valymo ciklus, dar prasčiau susidoroja su vabzdžių liekanomis.

Vyšnių kvapo „Dasta“ langų ploviklis veikia polikarbonatą, jo sudėtyje naudojamas labai kietas vanduo, todėl sistemoje gali susidaryti nuosėdos. Jis prasčiausiai (daugiau nei 10 valymo ciklų) įveikia purvą, nors tikrai neblogai šalina vabzdžius. Be to, kaip jau minėjome, turi kur kas daugiau metanolio, negu galėtų turėti be specialaus nuodingų produktų ženklinimo.