Merginos reikalauja grąžinti nuskaičiuotus pinigus, kadangi neigia padariusios žalą automobiliui. O jei ir būtų įbrėžusios automobilį – kodėl įmonės ekspertai to nepastebėjo kitą dieną tikrindami grąžintą transporto priemonę?

Pažeidimą pastebėjo po savaitės

Penkios merginos liepos 16 d. sostinėje išsinuomojo „Mazda“ markės automobilį. Jos planavo iš Vilniaus keliauti į Klaipėdą pasiimti būsimos nuotakos, o vėliau keliauti į Rygą ir grįžti tik vėlų kitos dienos vakarą.

Už dvi dienas merginos UAB „Autobanga“, suteikiančiai paslaugas Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Palangoje, sumokėjo 128 eurus.

„Automobilio ilgai ieškojome: per draugus, pažįstamus, bet, nieko nepešusios, ėmėme ieškoti nuomos. Nebuvo lengva, nes reikėjo automobilio su automatine pavarų dėže ir ne mažiau nei šešių vietų. Pavyko tokį automobilį rasti įmonėje „Autobanga“. Paskambinus telefonu vadybininkas bendravo su mumis labai maloniai, bendravimas elektroniniais laiškais irgi vyko greitai bei sklandžiai“, – prisiminė Daiva.

Šeštadienio ryte merginos nuvyko pasiimti automobilio. Kelionės metu esą nebuvo jokių eismo įvykių, viskas vyko sklandžiai, pati mašina važiavo puikiai. Grąžinant automobilį, įmonės atstovas telefonu merginoms liepė užrakinti mašiną ir raktelius įmesti į tam skirtą pašto dėžutę.

„Taip ir padarėme. Buvo vėlu, skubėjome, bet jokių defektų ant automobilio nepastebėjome. Praėjus šešioms dienoms po automobilio atidavimo gavome laišką iš „Autobangos“. Jame teigiama, kad aptiktas apgadinimas ant priekinio bamperio. Pasak jų, žala atsirado mūsų nuomos metu.

Įmonė paprašė parašyti pasiaiškinimą, kaip tai įvyko, ir teigė, kad automobilis jau taisomas ir mums bus atsiųsta sąmata, kurią reikės apmokėti. Taip pat buvo prisegtos abejotinos kokybės nuotraukos“, – pasakojo pašnekovė ir prisiminė, jog prieš išnuomojant automobilį merginos buvo patikintos, kad į nesaugomą aikštelę grąžintą „Mazda“ specialistai apžiūrės kitą dieną (beje, tai rašoma ir nuomos sutartyje).

Nuskaičiavo beveik 100 eurų

Suabejojusios nuotraukų tikrumu, merginos pradėjo susirašinėti su įmonės vadybininku. Šis atrašė, kad specialistai tikrino automobilį kitą dieną, vos jis buvo grąžintas į aikštelę, tačiau tuo metu įbrėžimų tiesiog nepastebėta. Šie buvo pastebėti nuomojant jį kitiems klientams.

„Parašėme mandagų laišką, kuriame vėl nesutikome mokėti baudos, nes manėme, kad pateikta nepakankamai įrodymų. Be to, pagal sutartį, jie privalėjo mums pranešti apie galimus apgadinimus kitą dieną. Juk jų problema, jeigu nepastebėjo. Ir paminėjome, kad prireikus kreipsimės į advokatus. Tačiau gavome atsakymą, kad nuotraukos, jų nuomone, yra pakankamas įrodymas“, – dėstė pašnekovė ir pabrėžė, kad apžiūrėti automobilio merginos taip pat nebuvo pakviestos.

Draugių kompanija, pasitarusi su advokatu, kruopščiai ištyrinėjo dokumentus ir surašė visus argumentus laiške. Klientės reikalavo pervesti visą depozitą per tris kalendorines dienas, tačiau nuomotojai vis tiek nuskaičiavo 97 eurus.

Žalai nustatyti – patikimos programėlės

Įmonės „Autobanga“ atstovas į merginų pateiktus argumentus elektroniniu laišku atsakė, neva automobiliui apgadinti nėra būtina dalyvauti eismo įvykyje, o iš praktikos esą pastebima, kad bamperiai dažniausiai apgadinami kontakto su šaligatvių borteliais metu, statant mašiną.

„Apgadinimai buvo užfiksuoti apžiūros metu padarytų nuotraukų pagalba. O užfiksavę apgadinimus mes iškart jus informavome bei atsiuntėme nuotraukas, kuriose galėjote juos apžiūrėti“, – rašė įmonės atstovas.

Automobiliai esą fotografuojami naudojant „Camera Timestamp“ mobiliąją programėlę, kuri suteikia galimybę nuotraukoje užfiksuoti jos padarymo datą bei laiką.

„Taigi liepos 18 d. užfiksuotos nuotraukos buvo padarytos naudojant būtent šią programą. Liepos 23-iąją nuotraukos padarytos naudojantis „Huawei P9 Lite“ telefono kameroje esančia „Timestamp“ funkcija, kuri naudodama GPS palydovų duomenis fiksuoja datą (laiką) ir vietą. Taipogi nuotraukų autentiškumu galite įsitikinti, tikrinant jų EXIF duomenis, kurių padirbti tiesiog neįmanoma“, – laiške rašo įmonės vadybininkas.

Į klausimą, kodėl įvertinti situacijos nebuvo iškviestas nepriklausomas ekspertas, „Autobangos“ atstovas rašė, kad jo konsultacija kainuoja apie 150 eurų. Esą įmonė galėjo jį iškviesti, tačiau šias išlaidas padengti turėtų klientas. O tai esą būtų kainavę gerokai brangiau, nei buvo nuskaičiuota nuo depozito.

Merginos taip pat teiravosi, kodėl įmonė nepateikė jokios informacijos, kad apie įvykį ši pranešė KASKO draudimui, ir to, kad neva padarytos žalos draudimo kompanija neatlygina. Tačiau įmonės atstovas patikino, kad jie draudimo kompanijai pranešti apie žalą neprivalėjo, kadangi jos dydis neviršijo nustatyto frančizės dydžio (300 eurų), kuri esą dengiama kliento sąskaita.

Siūloma automobilį net nufilmuoti

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) buvo gavusi keletą vartotojų pretenzijų dėl UAB „Autobanga“ teikiamų paslaugų.

Situaciją komentuodama tarnybos atstovė Giedrė Nenartavičiūtė pažymėjo, jog nuomotojas nuomininkui apie automobiliui galimai padarytą žalą turi pranešti operatyviai – „per kiek įmanoma protingą terminą, per kurį nuomotojas turėjo ir galėjo apžiūrėti nuomotą automobilį ir įvertinti jo būklę“.

Atkreiptinas dėmesys, kad minėti terminai gali būti įvardinti ir automobilio nuomos sutartyje. Tuo atveju, jeigu nuomos paslaugas teikianti bendrovė iš vartotojo reikalauja atlyginti padarytą žalą, turi pagrįsti objektyviais įrodymais, leidžiančiais spręsti, kad už atsiradusius automobilio defektus atsakingas būtent vartotojas.

„Pažymėtina, kad, kilus tokio pobūdžio ginčams, automobilių nuomos paslaugas teikiančios įmonės dažniausiai pateikia nuotraukas, darytas prieš automobilio nuomą ir po jos, automobilių apžiūros aktus ir pan.

Be to, sudarant automobilio nuomos sutartį turėtų būti aptarti prieš automobilio nuomą esantys defektai (pvz., išoriniai subraižymai ir pan.). Jeigu tai nėra padaroma, vartotojai turėtų automobilį nufotografuoti dar prieš pradėdami juo naudotis, kadangi galimi atvejai, kuomet automobilio defektai yra atsiradę anksčiau, tačiau vartotojai jų nepastebi. O vėliau bendrovė reikalauja atlyginti automobiliui padarytą žalą, kuri iš esmės atsirado ne dėl vartotojo kaltės“, – dėstė G. Nenartavičiūtė.

Siekiant išvengti ginčų, VVTAT pataria, jog nuomotojas turėtų dalyvauti vartotojui pristatant automobilį, įvertinti jo būklę bei nustatytus defektus surašyti apžiūros akte. Tais atvejais, kai vartotojai transporto priemonę pristato į nesaugomas aikšteles ir nedalyvaujant automobilio nuomos paslaugas teikusios įmonės atstovams, siūloma nufotografuoti automobilį, o esant galimybei, jį nufilmuoti.

Iš viso 2016 metais Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba yra gavusi 25 vartotojų skundus dėl automobilių nuomos paslaugų bei automobilių pirkimo-pardavimo sutarčių.

Ką gali vartotojas

Vadovaujantis įstatymais, vartotojas, manantis, kad paslaugų teikėjas pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, pirmiausia, anot VVTAT, privalo raštu kreiptis į paslaugų teikėją ir nurodyti savo reikalavimus. Tuo atveju, jeigu paslaugų teikėjas per 14 dienų nuo kreipimosi atsakymo nepateikia arba nesutinka tenkinti vartotojo pretenzijoje nurodyto reikalavimo, vartotojas dėl kilusio ginčo turi teisę kreiptis į VVTAT – kad kilęs ginčas būtų išnagrinėtas vartojimo ginčų sprendimo ne teisme tvarka.

Kreipdamasis į tarnybą vartotojas turėtų pateikti prašymą ir su nagrinėjamu ginču susijusių dokumentų – mokėjimo kvito, sutarties – kopijas, pretenziją paslaugų teikėjui, paslaugų teikėjo atsakymą, filmuotą medžiagą, taip pat nuotraukas, darytas prieš išsinuomojant ir atidavus automobilį.

Gavusi Vartotojų teisių apsaugos įstatymo reikalavimus atitinkantį vartotojo prašymą, VVTAT pradeda ginčo neteisminio sprendimo procedūrą ir raštu kreipiasi į skundžiamą paslaugų teikėją, siūlydama ginčą išspręsti taikiai. Nepavykus taikiu būdu išspręsti problemos, procedūros tęsiamos.