Vidaus reikalų viceministras Artūras Norkevičius įsitikinęs, kad siūloma sistema sumažintų ne tik kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimų, bet ir žūčių.

Nepatyrusiems vairuotojams – kitos sąlygos

Anot A. Norkevičiaus, siūlomo projekto tikslas – sukurti sistemą, kurioje būtų efektyviau kovojama su KET pažeidimais. Jo nuomone, siūloma balų sistema motyvuotų vairuotojus nedaryti nusižengimų, o tie, kurie vis dėlto prasižengtų ir tai darytų pakartotinai, surinkę numatytą balų skaičių, būtų baudžiami griežčiau.

„Būtų metams atimama teisė vairuoti transporto priemonę. [...] Balų sistemoje atrinkti tik tie kelių eismo taisyklių pažeidimai, kurie kelia pačią didžiausią grėsmę eismo saugumui. [...] Balai diferencijuojami pagal pažeidimo sunkumą ir keliamą pavojų eismo saugumui. Skiriamų balų skaičius svyruotų nuo 2 iki 5 ir priklausytų nuo sankcijos dydžio: kuo didesnė bauda, tuo didesnis balų skaičius“, – aiškina A. Norkevičius.

Jo tvirtinimu, pažeidimų, už kuriuos būtų baudžiama, ne vienas. Vidaus reikalų viceministras vardija, kad tai būtų eismo saugumui didžiausią pavojų keliantys pažeidimai: greičio viršijimas, vairavimas apsvaigus, draudžiamo šviesoforo signalo nepaisymas, apsisukimas pėsčiųjų perėjose, tuneliuose, ant tilto, vairavimas, neturint techninės apžiūros, įspėjamųjų signalų nenaudojimas, tvarkos pažeidimas ir kiti nusižengimai.

„Vairuotojui, kuris pažeidžia kelių eismo taisykles ir surenka 10 ar daugiau balų, būtų skiriama ir administracinio poveikio priemonė – teisės vairuoti transporto priemonę atėmimas vieniems metams. Dar svarbu pabrėžti, kad turime pradedančiųjų vairuotojų grupę. Dėl didesnės grėsmės eismo saugumui jiems siūloma teisės vairuoti atėmimą taikyti surinkus ne 10, o 6 balus“, – pastebi A. Norkevičius.

Vairavimo mokyklos direktorius: turi būti galimybė pasitaisyti

A. Norkevičius atkreipia dėmesį, kad vairuotojai galėtų panaikinti tris balus už paskutinį pažeidimą, jei išklausytų specialų kursą. Viceministro tvirtinimu, siekiant, kad tuo nebūtų piktnaudžiaujama, ši galimybė vairuotojui būtų suteikiama kartą per metus.

Svarbu ir tai, kad, jeigu per vieną dieną vairuotojas padaro kelis pažeidimus, balai būtų sumuojami.

„Sistema veiktų naudojantis policijos valdomu Administracinės teisės pažeidimų registru, kuris naudojamas ir dabar. Pareigūnams skiriant nuobaudas, visa baudų apskaita būtų tvarkoma per šį registrą. Taip pat – ir balų apskaita. Visa tai būtų atliekama daug moderniau negu iki šiol“, – tikina A. Norkevičius.

Vairavimo mokyklos „Autologija“ direktorius Kastytis Povilaitis įsitikinęs, kad siūloma sistema – viena iš priemonių, kuri padėtų mažinti avaringumą ir žuvusiųjų keliuose skaičių.

„Didelė dalis vairuotojų puikiai atsimena laikus, kai baudos balų sistema veikė. Surinkęs aštuonis balus ir žinodamas, kad liko pora balų iki galimybės netekti vairuotojo pažymėjimo, žmogus, liaudiškai tariant, važinėdavo kaip su kiaušiniais ir stengdavosi nepažeisti kelių eismo taisyklių, kad išsaugotų vairuotojo pažymėjimą. Yra tikimybė, kad, taip važinėdamas, jis suformuos įpročius“, – svarsto K. Povilaitis.

Jo tvirtinimu, idėja, kad vairuotojas gali panaikinti tris savo baudos balus taip pat gera, nes žmogui turi būti paliekama galimybė pasitaisyti.

„Kai kuriose Europos Sąjungos šalyse tokia sistema veikia ir tai daroma puikiai, pavyzdžiui, Vokietijoje. Manau, kad tai iš tiesų efektyvu. Žinoma, būtų labai gera, kad nevyktų raganų medžioklė ir nebūtų koncentruojamasi vien tik į balų skyrimą, pavyzdžiui, dėl techninės apžiūros“, – LRT radijui sako K. Povilaitis.

Ekspertas: natūralu, kad vairavimo mokyklos pritaria

Technikos mokslų daktaro V. Sadausko teigimu, siūloma sistema nėra nauja, nes tokia pati veikė daugelį metų.

„Pamatėme, kad ta sistema nedavė naudos: išleidžiamos krūvos pinigų, vairuotojai piktinasi policijos pareigūnų piktnaudžiavimu, o rezultatas menkas. Egzistavusi baudos balų sistema nesumažino avaringumo ir žuvusiųjų skaičiaus“, – tvirtina V. Sadauskas.

Jis atkreipia dėmesį, kad, pagal statistiką, su techniškai netvarkingais automobiliais važinėja mažiau nei 1 proc. šalies vairuotojų, taigi negalima teigti, kad tai dažna eismo įvykių priežastis, nors už tai būtų skiriami baudos balai.

„Siūloma balų sistema skatina tik kultūringą ir atsakingą vairavimą. [...] Nekultūringai vairuojantis žmogus nesukelia avarijos, jis sukelia visuomenės nepasitenkinimą, rodo, kad policija neįgali, negabi ir nieko nesugeba padaryti, nes šie vairuotojai nuolat pažeidinėja KET ir jiems nieko už tai nepadaroma“, – pabrėžia V. Sadauskas.

Ekspertas taip pat akcentuoja, kad tokia balų sistema leidžia daryti pažeidimus – už nusižengimą skiriami 2–5 balai, todėl galima padaryti net keturis nusižengimus, už kuriuos iš viso būtų skiriami aštuoni balai, o tada, nuvykus į vairavimo mokyklą, išklausyti specialų kursą ir balų skaičių sumažinti iki penkių.

„Vairavimo mokyklos ir „Regitra“, kurios neišmokė kultūringai vairuoti ir paleido į eismą tokius blogus vairuotojus, vėl imsis iniciatyvos juos permokyti? Natūralu, kad vairavimo mokyklos pritaria. [...] Kam nereikia papildomų pinigų už tai, kad vairuotojas ateitų ir išklausytų porą valandų trunkantį kursą, o paskui susimokėtų kelis šimtus ar kitą sumą eurų?“ – klausia V. Sadauskas.

Vidaus reikalų viceministro A. Norkevičiaus tvirtinimu, siūloma sistema kelia įvairių diskusijų, nes tai aktualu daugeliui žmonių. Jis pabrėžia, kad tai būtų tik dar viena papildoma priemonė.

„Šios sistemos rengėjai tikrai mano, kad ji leistų sumažinti KET pažeidimų skaičių, ypač tokių, kurie sukelia eismo įvykius“, – sako A. Norkevičius.