Tačiau, nors kol kas projektas vykdomas pagal planą, trečiadienį LR Susisiekimo ministerijoje viešėjusi Europos Parlamento Transporto ir turizmo komiteto delegacija ragino Baltijos valstybes tarpusavyje ieškoti kompromisų ir spartinti pasiruošimą.

Iššūkis Baltijos valstybėms – užsitikrinti finansavimą visam projekto laikotarpiui

„Manau, kad iki šiol finansų srityje viskas einasi neblogai, bet jei norime spėti įgyvendinti projektą iki 2025 metų, Baltijos valstybės turėtų tęsti pasiruošimą. Mes turėtume paspartinti projekto vykdymą, ypač paruošiamuosius darbus,“ – teigė delegacijos vadovas Wim van de Camp. Pasak jo, pasiruošimas projekto įgyvendinimui Lietuvoje vyksta pakankamai sparčiai, tačiau norint užsitikrinti Europos Sąjungos paramą visam projekto laikotarpiui, būtina neatidėlioti darbų ir laikytis numatyto plano.

EP narys taip pat užsiminė, kad „Rail Baltica“ projektui ES pritaria 100%, tačiau Baltijos valstybėms labai svarbu efektyviai bendradarbiauti tarpusavyje ir aptarti geležinkelio vėžės planavimo, greičio, valstybių sienų bei finansavimo klausimus. Šiuo metu didelę dalį nesutarimų kelia Estijoje įsižiebęs nepasitenkinimas naujos geležinkelio vėžės tiesimu.

„Svarbu tai, kad nuo liepos 1 dienos Estija pradeda pirmininkauti ES ir aš tikiuosi, kad šie pokyčiai padės įgyvendinti „Rail Baltica“ projektą,“ – komentavo Wim van de Camp.

Būtinybę susitelkti į Estijoje kylančius nesutarimus pabrėžė ir delegacijos narys Michael Cramer, nes užsitęsusios vieningos nuomonės paieškos tik stabdo pasiruošimą projekto įgyvendinimui.

„Svarbu, kad visi įsitikintų, jog pagrindinis šio projekto tikslas yra sujungti Baltijos valstybes su Europa,“ – komentavo EP narys. Vokietijos žaliųjų atstovas linkėjo Baltijos valstybėms sėkmės tęsiant paruošiamuosius darbus ir garantavo visišką palaikymą projekto idėjoms. Pasak jo, moderni geležinkelio vėžė garantuos spartesnį mobilumą bei padės sutaupyti lėšų.

EP narys iš Latvijos Roberts Zile taip pat akcentavo pasiruošimo procesų optimizavimo svarbą. Nors „Rail Baltica“ projektas jau gavo beveik visas žadėtas lėšas, reikėtų susitelkti į pasiruošimą naujos daugiametės finansinės programos (DFP) svarstymui ir užsitikrinti finansavimą antram projekto laikotarpiui.

Kinijos įsitraukimą mato kaip naują galimybę projektui vystyti

Konferencijos dalyviai taip pat išsakė savo nuomonę apie aktyvų Kinijos susidomėjimą „Rail Baltica“ projektu. Pasak delegacijos narių, tokios apimties projektui Kinijos siūlymai gali tapti naujų galimybių šaltiniu.

„Mūsų santykiai su Kinija kelia tam tikrų iššūkių. Viena vertus, jų siūlomas investicijas mes matome kaip galimybę, bet tuo pačiu metu keliame klausimus dėl jų rinkos ekonomikos statuso,“ – apibendrino Wim van de Camp. Vis dėlto, delegacijos vadovas pabrėžė, kad EP Transporto ir turizmo komitetas yra labiau linkęs palaikyti glaudžius santykius su Kinija, nei kiti komitetai.